Op 19 april 2022 organiseert het onderzoekscentrum van Driestar educatief het webinar ‘Werken met kernkwaliteiten in het onderwijs’. Tijdens dit webinar gaat Peter Ruit in op de bevindngen van zijn promotieonderzoek naar het effect van het werken met kernkwaliteiten in het basisonderwijs op welbevinden en zelfbeeld.
Aanpak leerachterstanden
Hoe staat het met het welbevinden van de leerlingen op jouw basisschool? Word je ook zo moe van de steeds verdergaande prestatiedrang? Heeft het onderwijs niet de opdracht om de leerlingen meer te bieden dan hoge citoscores? Er wordt veel verwezen naar leerachterstanden in de discussie over het onderwijs vanwege de pandemie. Er is door de regering geld vrijgemaakt (NPO gelden) om deze problematiek aan te pakken. De vraag is hierbij welke aanpakken goed zijn voor de leerlingen.
Werken met kernkwaliteiten
Peter pleit ervoor om niet eenzijdig te focussen op het wegwerken van leerachterstanden, maar je te richten op de totale ontwikkeling van de leerling. In zijn onderzoek heeft hij aangetoond dat het werken met kernkwaliteiten in het onderwijs het welbevinden van leerlingen verhoogt en het zelfbeeld versterkt. De ontwikkelde interventie ondersteunt de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen en past in de menukaart voor NPO gelden. Welbevinden en zelfbeeld zijn aspecten van de sociaal emotionele ontwikkeling en zijn naar verwachting van invloed op de leerprestaties van leerlingen, want wie zich goed voelt, leert ook beter.
Online webinar
Tijdens het online webinar staat de onderwijspraktijk centraal, zodat je de volgende dag met de informatie aan de slag kunt. Peter deelt inhouden aan de hand van een PoiwerPoint presentatie, afgewisseld met korte gesprekken met Lennart Visser en praktische oefeningen.
Datum
Dinsdag 19 april 2022 van 16.00 - 17.00 uur.
>> klik hier om je aan te melden voor dit gratis webinar!