Goed onderwijs beoogt ‘Ergriffenes ergreifen’ 28 mei 2014

Op 21 mei 2014 hield Dr. Jan Veldman de vierde Studium Generale lezing van het lectoraat Christelijk leraarschap.




Spel en verbeelding

Leerlingen moeten gegrepen worden door het fenomeen dat je in je onderwijs aan het ontsluiten bent.
Dat gebeurt  door middel van spel en verbeelding. Je begrijpt iets pas goed als je door het fenomeen bent gegrepen. Jan Veldman liet de hoorders aan den lijve ervaren wat dat betekent. Aan de hand van het schilderij ‘The ambassadors’ van Hans Holbein voerde hij ons met vragen en stukjes informatie toe naar het geheim van dit schilderij.  

Exemplarisch onderwijs

Het stellen van vragen en het oproepen van vragen behoort tot de didactiek van exemplarisch onderwijs, zoals zich dat aan Driestar hogeschool sinds 1994 ontwikkeld heeft. De achtergrond van dit denken is te vinden in Jan Veldmans dissertatie ‘De esthetische dimensie in het Lehrkunstconcept’, die hij november 2013 in Giessen verdedigde. De principes van exemplarisch onderwijs zijn in allerlei vormen van onderwijs toe te passen.


Meer weten? Stuur een mail naar Jan Veldman. De dissertatie van Jan Veldman is in eigen beheer uitgegeven. De Duitstalige handelseditie verschijnt in de loop van dit jaar.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.