Geef jij je lessen vanuit een christelijk perspectief? 17 oktober 2025

Dat een christelijk perspectief invloed kan en moet hebben op de les, daarover is brede overeenstemming. Maar hoe geef je dat in de praktijk vorm? Dat is vaak lastiger.

Een jaar geleden werden de handreikingen voor aardrijkskunde en Duits gepubliceerd voor het voortgezet onderwijs: hulpmiddelen om lessen te geven (én een aanmoediging zelf ook lessen te ontwikkelen) vanuit een christelijk perspectief.

Inmiddels is onderzocht hoe ze gebruikt worden. We zijn dankbaar te zien dat de handreikingen regelmatig worden geraadpleegd en gebruikt, en dat docenten effect merken in hun lessen.

Tegelijk zien we dat ze bij velen nog onbekend zijn of blijven liggen, vaak door tijdgebrek. Daarom twee oproepen:

  • Maak gebruik van bestaande hulpmiddelen! Bekijk de handreikingen op handreikingenvo.nl.
  • Draag zelf bij! Heb je lesideeën vanuit christelijk perspectief (voor welk vak dan ook)? Deel ze met ons via onderzoekscentrum@driestar-educatief.nl. Wij helpen ze geschikt te maken voor publicatie op de website — zo wordt het aanbod steeds rijker en bruikbaarder.
Meer weten over de handreikingen of heb je vragen? Neem contact op!

Meer nieuws

    • xXenta en Driestar educatief bundelen krachten voor verantwoorde inzet van AI in het onderwijs

      EdTech-bedrijf xXenta en Driestar educatief hebben vandaag een strategisch partnerschap gesloten om het onderwijs toekomstbestendig te maken met de slimme én verantwoorde inzet van kunstmatige intelligentie (AI).

    • Nieuw platform ‘En dan ben je schoolleider’ helpt toekomstige schoolleiders op weg

      Progressus, de landelijke onderwijsregio voor christelijk-reformatorisch onderwijs, en Driestar educatief willen het tekort aan schoolleiders terugdringen. Daarom lanceren deze organisaties gezamenlijk het platform ‘En dan ben je schoolleider’. Daarmee willen ze meer mensen interesseren voor een functie als schoolleider.

    • Online open avond op 12 november: kijk mee vanuit huis

      Ben jij benieuwd of (een overstap naar) het onderwijs bij je past? Of zou je alles willen leren over opvoeding en begeleiding van kinderen en jongeren? Je komt erachter tijdens de online open avond van Driestar hogeschool op 12 november.

    • AI vraagt om meer dan een onderbuikreactie

      Bijna iedere week zijn er nieuwe mogelijkheden met AI. Deze mogelijkheden zijn niet automatisch welkom of fijn, maar ook niet automatisch slecht en verderfelijk. Om ze te beoordelen is een kader nodig.

    • Dyslexie in de klas: hoe ga je daarmee om?

      Vroeg of laat krijg je ermee te maken: die ene leerling die flink wat moeite heeft met lezen en spellen. Ondanks jouw goede (begrijpend) leeslessen blijft hij zich met zichtbaar veel moeite door boeken heen worstelen. Is het mogelijk dat deze leerling dyslexie heeft? Hoe kun je als leerkracht signalen van dyslexie herkennen en wat kun je zelf in de klas al doen om deze leerlingen te helpen?