De aarde zit bomvol hemel 15 november 2018

Hoe kun je als leraar de inhoud van de schoolvakken samen met je didactische aanpak op zo’n manier inzetten, dat leerlingen meer expliciet verband gaan ervaren met een christelijke kijk op de werkelijkheid? Lector Piet Murre probeert in DRS Magazine een antwoord te formuleren op deze vraag.

‘Mijn droom is dat de lessen in alle vormen van christelijk onderwijs doortrokken zijn van het diepe besef dat God er is', zegt lector Piet Murre in het interview. 'Dat Hij deze wereld, en alles wat erin is, gemaakt heeft en dat Zijn hand daar nog steeds in is. En herkenbaar ook. Dat geldt voor alle vakken, want de aarde is van de Heere en de volheid ervan. Mijn diepe wens is dat we als leraar en docent erop gericht zijn dat credo te laten oplichten en handen en voeten te laten krijgen, zowel in kleine als in grote dingen. Onder Gods zegen kan dat veel betekenen voor kinderen en jongelui.'

Dit interview verscheen eerder in DRS Magazine van oktober 2018.

>> Download hier het volledige interview
 

Meer nieuws

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL

      Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.

    • Word jij een dyslexiespecialist 2.0?

      Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?

    • Werken aan programma Met Sprongen Vooruit vanuit Leerlijnen jonge kind

      Werk je met de Leerlijnen jonge kind (4-7 jaar), dan is het handig als je bij de leerdoelen meteen concrete materialen hebt om daaraan te gaan werken. Vanuit de leerdoelen wordt daarom verwezen naar verschillende methodieken. Nieuw toegevoegd zijn de verwijzingen naar het programma Met Sprongen Vooruit.

    • Nieuwe leerlijn Digitale geletterdheid voor (v)so

      Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren om media op een goede manier te gebruiken. Juist de kwetsbare leerlingen op het so en vso hebben daarbij voldoende begeleiding nodig. Gelukkig zijn er steeds meer hulpmiddelen beschikbaar om daaraan te werken, zoals lesmaterialen. Er is ook een mooie leerlijn die als leidraad kan dienen.