AI - houd denken en doen bij elkaar 6 november 2025

Hoe je als groepsleerkracht, docent of leidinggevende in het onderwijs omgaat met AI, vraagt de nodige tijd, kennis, en bezinning.

Kennis van wat AI kan, doe je vooral op door dingen uit te proberen en regelmatig een podcast of iets dergelijks te beluisteren. Voor bezinning en evaluatie van de wenselijkheid en onwenselijkheid is iets anders nodig: een ethisch kader. 

Met de tweede versie van het ethisch kader ‘AI in het onderwijs’, dat we enige tijd geleden publiceerden, bieden we daarvoor een raamwerk. Dit kader is te gebruiken als je er zelf over nadenkt, of in teamverband het onderwerp kunstmatige intelligentie bij de kop pakt. Elementen daaruit kun je ook met leerlingen bespreken, en dan hangt het vanzelf van hun leeftijd en de context af, wat daarin verstandig is.
 
Het ethisch kader is hier te vinden op onze website. In het ethisch kader staan bij vier onderwerpen enkele uitgangspunten: over technologie en techniek, over wie wij als mens zijn, over kennis, en over onderwijs.

Samen bieden die een raamwerk om het zinvol over generatieve kunstmatige intelligentie te hebben, en af te wegen wat je er wel of niet van gebruikt, wanneer, onder welke voorwaarden, enzovoorts. Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten of er iets mee wilt doen binnen school.

Lees ook:

Meer nieuws

    • Onderzoek naar hoe kinderen en jongeren met AI omgaan: jij kunt helpen!

      Het onderzoekscentrum van Driestar educatief voert een onderzoek uit naar hoe christelijk-reformatorische kinderen en jongeren (9-25 jaar) met AI omgaan. Dit onderzoek helpt ons als Driestar educatief om zicht te krijgen op hoe we scholen, ouders en jongeren uit onze achterban kunnen ondersteunen in het omgaan met AI. Help jij mee?

    • Start incompanytraject Bewegingsonderwijs bij de Floreantscholen in de IJsselstreek

      Driestar onderwijsadvies start vanaf januari met een incompanytraject Bewegingsonderwijs bij de Floreant Scholen in de IJsselstreek. Een enthousiaste groep van inmiddels meer dan vijftien leerkrachten gaat de opleiding volgen op locatie in Oudleusen. De opleiding is volledig op maat ontwikkeld voor de scholen van Floreant. Het doel is de deelnemers binnen anderhalf jaar vakbekwaam op te leiden tot docent Bewegingsonderwijs.

    • Het dagverslag van het symposium Onveilige thuissituatie

      In de stromende regen gingen meer dan 135 deelnemers uit alle hoeken van het land op weg naar Gouda. Op 19 november was het symposium Onveilige thuissituatie. Een actueel thema!

    • Lezing door Bart van den Dikkenberg: Scheppen door evolutie - Theïstische evolutie gewogen

      Op vrijdag 21 november verzorgt ir. Bart van den Dikkenberg (wetenschapsjournalist RD) een lezing in Gouda. Op deze Studium Generale-bijeenkomst zullen de argumenten voor en tegen de theïstische evolutie aan bod komen, mede naar aanleiding van zijn boek ”De werken van zijn handen”. Jij bent van harte welkom om de lezing bij te wonen.

    • Terugblik symposium Beter lezen met als thema 'Lezen in samenhang'

      Het tweede symposium van Beter Lezen, op woensdag 12 november, trok opnieuw veel belangstellenden naar Gouda: ongeveer 130 mensen wisten Driestar educatief te vinden. Allemaal met hetzelfde doel: informatie, inspiratie en ideeën opdoen om op hun eigen werkplek actief aan de slag te gaan met (begrijpend) lezen.