Identiteitsdag 2017: “Erg inspirerend en verrijkend” 30 januari 2017 Door Henk Vermeulen

Tegen twee uur stromen ze binnen, de mensen die voor de jaarlijkse identiteitsdag komen. Bekende gezichten die ook vorige jaren aanwezig waren. Blijkbaar is het thema ‘identiteit’ op die scholen bij een enkeling belegd. Ze zijn natuurlijk niet minder welkom dan de ‘nieuwelingen’, die er gelukkig ook zijn. Na afloop veel positieve reacties, zoals in een mail die een dag later binnenkomt: ‘Het symposium gistermiddag vond ik (…) erg inspirerend en verrijkend. Complimenten voor alles wat jullie doen aan onderwijsontwikkelingen rondom vorming. Ik heb er erg van genoten!’

Het is natuurlijk al genieten als je met mensen uit alle hoeken van het land en met verschillende achtergronden kunt nadenken over een thema dat jezelf ter harte gaat. Deze mensen zijn de vanzelfsprekendheid (‘We zijn een christelijke school, kijk maar op de gevel.’) voorbij. Ze beseffen dat het met de christelijke school is als met de reformatie: 'Ecclesia reformata semper reformanda’. Zoals de kerk die gereformeerd is steeds weer gereformeerd moet worden, zo moet de christelijke school zich steeds weer rekenschap geven van haar christelijke identiteit.

Dat dat noodzakelijk is, maakt lector Steef de Bruijn op deze dag duidelijk in zijn lezing over ‘Tinder voor tentbewoners’. Hij laat zien dat de technische ontwikkelingen razendsnel gaan en tot in alle hoeken van de wereld doordringen. Dat roept vragen op: persoonlijk, voor gezinnen, maar ook voor de school. Hoe vormen wij onze leerlingen zodanig dat ze als volwassen christenen kunnen functioneren in het geweld van steeds snellere maatschappelijke en technische ontwikkelingen? Het algemene antwoord van De Bruijn is dat leraren en leerlingen pelgrim, burger, leerling en dienaar moeten zijn. Dat zijn mooie lijnen, maar ze vragen nogal wat uitwerking voordat dit ook concreet handen en voeten heeft in de school.

Overigens merkte ik dat het echt nodig is om dat veelgebruikte woord ‘identiteit’ te blijven ‘spellen’. We weten natuurlijk dat sommige leerlingen dat begrip heel smal opvatten: ‘Onze school is christelijk want we lezen uit de Bijbel en meisjes dragen een rok’. Maar ook volwassenen kunnen zomaar een beetje verkokerd met dat begrip omgaan. In de workshop waar het bronmodel identiteit aan de orde was, bleek het voor verschillende aanwezigen helpend als je dat containerbegrip openlegt in een aantal aspecten. En zo komen indringende gesprekken op gang. Want dat besef is wel erg belangrijk: ‘Reformata semper reformanda’.