“Wat verstaan jullie onder herbergzaamheid? En is dat hetzelfde als gastvrijheid?” zo wordt ons nog weleens gevraagd. Het zoeken naar antwoorden die concreet aangeven wat herbergzaamheid in de school inhoudt, dat is de taak die het lectoraat heeft samen met collega’s uit zowel het (speciaal) basisonderwijs, als het voortgezet onderwijs als het MBO en HO.
En ja, in het Engels komt het woord gastvrijheid ‘hospitallity’ het dichtst bij de betekenis van het woord herbergzaamheid.
Boeiend om als kenniskring hierover in gesprek te zijn. En meer nog om met collega’s in de scholen te zoeken naar vormen van herbergzaamheid. Nu ik er vaak mee bezig ben, blijkt dat ik in veel andere situaties als vanzelf de koppeling maak met het thema gastvrijheid. Niet alleen in het onderwijs kom ik het tegen maar ook op de markt. Het heeft te maken met welkom voelen. Met gezien worden. Met gekend worden. Én met een goed product.
Jan is wat dat betreft voor mij hét voorbeeld. Jan, de groenteman. Hij heeft voor elke klant een vriendelijk woord. ‘Dag mevrouw, bent u er weer? Ik heb u vorige week gemist.’
Of: ‘als ik u was zou ik deze mandarijnen nu niet nemen. U kennend zou ik nog even wachten tot de nieuwe oogst.’
Of: ‘echt mevrouw, deze kiwi’s komen niet uit Nieuw-Zeeland, maar ze zijn echt goed.’ En als Jan dat zegt, dan kun je ervan op aan. Betrouwbaar als hij is. Want ja, als je hem op de kast wilt krijgen, dan moet je zijn betrouwbaarheid en eerlijkheid prikkelen. Bijvoorbeeld over de prijzen. Zijn grappen veranderen dan in ernst. ‘Nee, ik zal u het eerlijke verhaal vertellen. Inderdaad, u betaalt bij mij misschien wel iets meer maar dan weet u ook wat u krijgt. Nee, ik pak niet de oude mandarijnen uit mijn auto terwijl ik de mooie mandarijnen in de kraam leg. En nee ik…’
Als je Jan wilt plagen, dan moet je daar een grapje over maken.
Jan is dus niet alleen een gastvrije groenteman die zijn klanten hartelijk ontvangt en persoonlijk bejegent, maar hij is ook echt een vakman die weet wat hij verkoopt en wat hij liever niet verkoopt aan jou als klant. Hij weet precies wat past bij de ene klant en wat hij niet moet aanbieden aan de volgende klant.
En als je ziek bent? Dan bezorgt Jan een trosje druiven.
En als de klant jarig is? Dan bezorgt hij Jan en zijn team een stukje zelfgebakken…appel-taart. Een koekje dus van eigen fruit. Maar niet alleen Jan krijgt de appeltaart, want ook zijn personeel deelt erin mee. De humorvolle manier waarop Jan zijn klanten benadert heeft invloed op zijn hele team.
Gastvrijheid op de markt. De herbergzame markt. Zoals de herbergzame Jan niet alleen gastvrij is, maar ook nog eens een mooi product verkoopt, zo is de herbergzame school niet alleen een school waar je welkom bent en waar je je thuis voelt, maar waar ook goed onderwijs geboden wordt.
Lectoraat Herbergzaam onderwijs
Maak kennis met het lectoraat Herbergzaam onderwijs via onderstaande video:
Meer interessante blogs van het lectoraat