Handreikingen aardrijkskunde bieden inspiratie voor lessen over een jonge aarde 30 januari 2025 Door Reindert Blom

De aarde is enkele miljarden jaren oud. Miljoenen jaren van geologische krachten en de evolutie van het leven resulteerden in haar huidige aanzien. Voor een reformatorische docent kan het een uitdaging zijn deze vrij algemeen aanvaarde theorie vanuit een Bijbels standpunt te bespreken.

Het onderwijs is een fascinerend vak en bepaald geen exacte wetenschap. Als je in je les de evolutietheorie afdoet als niet waar, of zelfs als onzin, geef je met dat korte antwoord een visie prijs. Niet alleen een visie op het ontstaan van de aarde, maar ook op het staan als christen in de maatschappij en hoe je het gesprek met andersdenkenden voert.

Er zullen niet veel (aardrijkskunde)docenten zijn die het bij dat korte antwoord houden. Meestal is een langer gesprek nodig, maar het kan best een worsteling zijn om de leerlingen goed door de stof heen te gidsen.

Hoe kun je in de les bijvoorbeeld op een goede manier met de gangbare theorie over gebergtevorming en erosie in gesprek? Of hoe breng je een Bijbels standpunt m.b.t. een jonge aarde in als je het met je klas hebt over fossilisatie? Zeker als de lesmethode al bij voorbaat van een oude aarde uitgaat. Of als je je afvraagt hoe je in je les het onderwerp nu echt recht doet naar christelijke principes. En als de tijd je ontbreekt om je dan maar eens extra goed voor te bereiden.

Wat is het dan goed als collega’s van je de tijd hebben gehad om te doordenken hoe je dit onderwerp in je les zou kunnen behandelen vanuit een christelijk perspectief. Gedurende twee jaar heeft een projectgroep binnen het lectoraat Schoolvakken en didactiek vanuit christelijk perspectief lessen ontwikkeld bij meerdere centrale aardrijkskundige thema’s. Deze zijn te vinden op handreikingenvo.nl.

Eén van de thema’s is “In het begin”, waarvoor een aantal lessen is ontwikkeld om in te gaan op de leeftijd van de aarde. Bekijk bijvoorbeeld deze les incl. powerpoint over gebergtevorming eens. Doe als docent aardrijkskunde (of anderszins geïnteresseerde) eens inspiratie op, en doe je voordeel met de vele beschikbare lesideeën én de achterliggende principes. Ook voor het vak Duits is een projectgroep aan het werk geweest en zijn er vele lesideeën te vinden.

Feedback en verdere ideeën zijn van harte welkom. Zo blijven we met elkaar in gesprek over hoe een christelijke visie en Bijbelse waarden ons onderwijs kan (blijven) doortrekken.

Reindert Blom is docentonderzoeker van het lectoraat Schoolvakken en didactiek bij Driestar educatief.