Jan Schouten: van rekenfan naar rekencoördinator

“Ik vind van veel dingen wat”, lacht Jan Schouten, leerkracht op de Rehobothschool in Zeist. “Maar het voelt goed om een gevulde rugzak met gereedschap te hebben om mijn visie te onderbouwen.” Jan rondde onlangs de opleiding tot rekencoördinator aan Driestar hogeschool af en blikt terug op een leerzame periode.



Jan staat vier dagen in de week voor groep 7-8 en is één dag vrijgespeeld voor alles rondom rekenen. Zijn interesse in rekenen brengt hij dus zowel in de klas als binnen de school over. “Ik vind rekenen gewoon een heel tof vak, ik ben wel een rekenfan. Ik hou van de structuur die het heeft. Over het algemeen is er maar één antwoord goed. Die gestructureerde, exacte kant van het vak past bij mij. Het is zo leuk als je leerlingen het dan ook snappen en je ze hoort zeggen: ‘Oh, maar dit is eigenlijk heel makkelijk’. Ik geniet ervan als het kwartje valt.”

Praktische opleiding

Jan vond tijdens zijn opleiding tot rekencoördinator vooral de toepasbaarheid in de praktijk heel prettig. Bijvoorbeeld een opdracht waarbij hij een analyse van het rekenniveau op zijn school maakte. Er bleek behoefte aan duidelijke afspraken over sterke rekenaars. “Wanneer bieden we verrijking, wanneer mogen leerlingen iets overslaan, hoe sluit dit aan bij onze onderwijsvisie? Daar hebben we nu een duidelijke kwaliteitskaart voor. Het werkt heel motiverend om tijdens de opleiding zo concreet bezig te zijn voor je eigen school,” legt Jan uit.

Zelf aanpassen in het aanbod

Ook is er inmiddels een vaste manier van analyse van de Cito-toetsen, gevolgd door een gesprek met Jan als rekencoördinator. “Zo kunnen we samen vaststellen wat de komende periode speerpunt wordt. Momenteel is dat de aanpak van contextsommen en het nauwkeurig lezen daarvan. In de methode komt dat niet heel expliciet naar voren, dus proberen we dat zelf in ons aanbod aan te passen.”

Geen sterke rekenaar

Om de opleiding te volgen hoef je volgens Jan zelf niet per se een enorm sterke rekenaar te zijn. “Natuurlijk is het wel fijn als je rekenen leuk vindt, maar je bent tijdens de opleiding niet steeds aan het rekenen. Je leert vooral hoe je het vak een plek binnen de school geeft en hoe je een team meekrijgt met vernieuwingen en ontwikkelingen. Ik ben als coördinator vooral bezig met schoolbrede dingen op het gebied van rekenen. De opleiding gaf me inzicht in hoe je goed invulling geeft aan rekenen in de school.”
Een van de grootste voordelen van een rekencoördinator op school vindt Jan de continue aandacht die er is voor rekenen. “Het komt op teamvergaderingen aan de orde of collega’s schieten me even aan bij de koffie. Doordat ik echt in de school ben en veel werk, ben ik ook benaderbaar.”

Rol van rekencoördinator

Wat doet een rekencoördinator concreet op een school? Voor Jan is dat ondersteuning bieden bij rekenvraagstukken die in de klassen of schoolbreed spelen. “Alles wat met rekenen te maken heeft, heb ik onder mijn hoede. Ik ben aanspreekpunt als er vragen zijn, ik analyseer resultaten, hou me bezig met beleid, denk mee over materialen. Samenvattend faciliteer ik collega’s in het geven van rekenonderwijs. Ik ga niet hun lessen geven, daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor, maar ik ondersteun hen door mijn opgedane kennis met ze te delen.”

Wil jij, net als Jan, jezelf blijven ontwikkelen op het gebied van rekenen? Neem dan eens een kijkje bij de post-hbo opleiding rekencoördinator.