Goede communicatie overbrugt generatieverschillen


“Goede communicatie was vroeger, en is nu nog steeds, een vaardigheid die ontzettend belangrijk is”, zegt Jaap den Hertog als hij vertelt over vaardigheden die hij nodig heeft om zijn werk goed te kunnen doen. “Met goede communicatie kun je zoveel voorkomen, maar ook zoveel bereiken en helder krijgen naar je team, de ouders, het bestuur en de inspectie.”
 
Jaap den Hertog, al ruim 26 jaar directeur bij de Ds. C. de Ridderschool in Nunspeet, weet alles over vaardigheden van vroeger en nu en generatieverschillen. “Ik probeer nu, meer dan vroeger, in de huid van een ander te kruipen om beter te anticiperen op wat er op me af zou kunnen komen. Zo komen gesprekken over het algemeen op een dieper niveau.”
Dat is een vaardigheid die hij heeft geleerd tijdens het Werkplaatsleren. Jaap heeft allerlei cursussen gevolgd, maar de teamscholing in de vorm van het Werkplaatsleren heeft hem het meeste gebracht. “Tijdens de Werkplaats bijeenkomsten leer je elkaar als team kennen, je kwetsbaar op te stellen, leer je van elkaar, en worden knelpunten benoemd.” Jaap geeft aan dat hij tijdens RDO bijeenkomsten voor de herregistratie ook zijn manier van be├»nvloeden heeft bijgeschaafd. “Ik wil graag een consulterende directeur zijn en iemand die inspireert.”
 
 “Vroeger werd je meer vormend onderwezen”, zegt Bert Poortvliet, directeur van de dr. A. Comrieschool in Kruiningen. ”Je moest in de praktijk leren om leiding te geven en om les te geven aan kinderen.
“De jongere generatie leest nauwelijks meer een krant. Als ik een krantenartikel bespreek dan heeft misschien wel 80% van mijn team het niet gelezen”, zegt Bert, inmiddels 65 jaar. “Ook is de jongere generatie veel vaardiger met digitalisatie, maar daar laat ik me rustig bij helpen.”
Bert vertelt verder over generatieverschillen: “Er heerst nu veel meer een cultuur van meedenken en instemming dan vroeger.” Vroeger was het meer top-down, maar tegenwoordig luister ik meer en laat ik mijn team vaker meedenken.”
 
Ook Jaap merkt zo nu en dan wel wat van generatieverschillen: “Jongeren (en kinderen ook al), zijn veel bezig met social media, iets wat vroeger niet bestond. Daarnaast worden tijdens diverse lessen bijvoorbeeld ook ICT gebruikt en bij sommige methodes een tablet. Verder vind ik ook dat jongere collega’s wat vluchtiger zijn, maar anderzijds ook vol energie en gaan ze positief aan de slag met de klas.”