“Een leider moet puur zijn”

De meeste deelnemers aan het leiderschapsoriëntatietraject melden zich aan omdat ze zich afvragen: past een leidinggevende rol bij mij? Tijmen Booij, na de zomervakantie schoolleider in het primair onderwijs, had een andere insteek: “Ik had al ervaring in het leidinggeven, maar ik wilde weten: doe ik het goed?”



Tijmen werkte jaren als accountmanager in deurmatten. Bijna vijf jaar geleden stapte hij over naar het onderwijs en werd docent godsdienst op het Van Lodenstein College in Hoevelaken. “Het onderwijssysteem is behoorlijk log”, vindt hij. “De besluitvorming gaat traag. Leidinggeven in een school is daarom iets heel anders dan een team aansturen in het bedrijfsleven. Ik merkte dat mijn zakelijke achtergrond en mijn nuchterheid me anders doen kijken naar vraagstukken dan doorgewinterde onderwijsmensen. Toen ik zorgcoördinator werd, had ik behoefte aan een nulmeting: doe ik de dingen goed? Daarom gaf ik mij op voor het leiderschapsoriëntatietraject.” 

Ontdekkingstocht

Tijmen gaf ook leiding aan het zorgadviesteam. “Het mooie daarin vond ik te merken dat er we samen veel harder gingen wanneer er draagvlak was. Leidinggeven doe met elkaar. Als leider zet je piketplaatjes uit, maar uiteindelijk ben je enkel de stuwende kracht, of soms de trekkende kracht. Als leidinggevende zie ik voor mijzelf vooral een dienstbare rol weggelegd.”

Wie ben ik als leider?

Tijdens het traject staat de vraag ‘wie ben ik als leider?’ staat centraal. “Het antwoord daarop is voor iedereen verschillend”, vertelt Tijmen. “Een antwoord kan ook zijn dat een leidinggevende positie niets voor je is. Dat is niet erg. Het mooie aan dit traject is dat het geen sollicitatie op een functie is. Het is meer een ontdekkingstocht. Je krijgt alle ruimte om uit te vinden wie je zelf bent en leert kritisch naar jezelf te kijken. Er wordt wel iets overhoop getrokken, hoor, het is best intensief.”

Persoonlijk leiderschap

Voor Tijmen was het traject een bevestiging. “Ik hoorde ook al van m’n omgeving dat leidinggeven bij me past, maar nu kwam er ook een gedegen theoretisch kader bij dat ik toe kan passen in de praktijk van alledag. Het theoretisch kader werd goed uitgewerkt. We behandelden bijvoorbeeld De zeven eigenschappen van persoonlijk leiderschap van Stephen Covey. Covey heeft een fantastisch verhaal, maar het krijgt pas vorm als je er met elkaar mee aan de slag gaat. In kleine groepen werkten we opdrachten uit, waardoor er intervisie ontstond. Zo kreeg de theorie handen en voeten. Ik vond het waardevol dat er veel ruimte was voor die groepsopdrachten. Ik ben niet zo’n theorieman; pas als ik zie hoe het in de praktijk werkt, gaat het voor mij leven.”

God bestuurt

Een mooi onderdeel vond Tijmen de presentaties van leidinggevenden uit diverse organisaties. “Zij gaven een inkijkje in hun dagelijkse bezigheden. Voor mij bleef wel overeind staan: zij zijn anders dan ik. Ik moet m’n eigen route uitstippelen. Een leider moet puur zijn; als ik me dingen aan ga meten, is het niet meer van mezelf. De leidinggevenden die langskwamen hebben die puurheid laten zien: ze hebben allemaal hun eigen verhaal gehouden.”
 
Na de zomer gaat Tijmen als schoolleider in het primair onderwijs aan de slag. “Dat kwam op m’n pad. Ik ben er heel blij mee, want ik denk dat mijn kwaliteiten in die baan beter tot z’n recht komen. Ik ben ervan overtuigd dat God mijn leven bestuurt. Hij heeft blijkbaar een andere werkplek voor mij in gedachten. Trainingen zijn mooi, maar gevouwen handen zijn ook nodig. Het is bid én werk; die twee gaan niet zonder elkaar.”

Wil jij net als Tijmen ook deelnemen aan het Leiderschapsoriëntatietraject? Het traject gaat in september 20202 weer van start. Klik hier voor meer informatie en meld je aan!