Symposium Het jonge kind 2021

Van24 maart 09:45
tot24 maart 13:45
Locatie:Online

Op 24 maart duiken wij weer een dag in de wereld van het jonge kind. Dit jaar ga je online (met je onderbouwteam) aan de slag! Beluister een interessante lezing, doe mee met de interactie-momenten en volg twee inspirerende workshops. Zit jij er 24 maart ook klaar voor?

Online ontmoeting

Vaste ingrediënten voor de ‘Jonge kind dagen’ zijn inspiratie, ontmoeting en gezelligheid. Daar zorgen wij ook dit jaar online voor! Eerst luister je naar een lezing over ‘De lastige kleuter’. Tijdens twee inspirerende workshops ga je dieper in op een door jou gekozen thema. In de interactie-momenten tussendoor ontmoet je leerkrachten, onderbouwcoördinatoren en ib’ers. En de gezelligheid? Houd daarvoor de brievenbus van de school in de gaten!  

Het online volgen van dit symposium biedt de mogelijkheid om direct met je team aan de slag te gaan. Volg met het onderbouwteam de lezing en workshops en bespreek direct de handreikingen en tips die gegeven worden. Een mooie ochtend om samen te beleven!

De lastige kleuter  

De hoofdlezing wordt dit jaar verzorgd door Betsy van de Grift en gaat over 'de lastige kleuter'. Ook in de kleutergroepen worstelen we met opvallend en problematisch gedrag van leerlingen. Gemiddeld bij één op de vier kleuters, driemaal zo vaak jongetjes dan meisjes, is het gedrag dermate een stoorzender dat het de leerontwikkeling hindert. Die van de kleuter zelf of die van de andere kinderen. Betsy gaat in op het verschil tussen stoornis en storend en behandelt de cruciale rol van taligheid en gedragsregulering. Tot slot gaan we met elkaar na of de verwachtingen die het onderwijs stelt aan kleuters van invloed kan zijn op probleemgedrag.  

Betsy van der Grift is een ervaren bestuurder en ondernemer met een pedagogische en bedrijfskundige achtergrond. Sinds 2008 werkt zij als schrijfster en onafhankelijk adviseur voor kinderopvang en kleuteronderwijs. Betsy streeft er naar duurzame leerimpulsen te geven aan het pedagogisch-educatief aanbod aan 0-7 jarigen. 

Workshops

Tijdens het symposium volg je twee workshops. Ook dit jaar hebben we weer gekozen voor uiteenlopende onderwerpen. Zo is er een workshop over taalproblemen (TOS), onhandige kleuters en over spelverhalen. Gegeven door bekenden in ‘kleuterland’ zoals o.a. Bea Pompert. Een overzicht van alle workshops vind je onderaan deze pagina in het uitklapmenu.   

Kosten en aanmelden

De eerste drie deelnemers van een school betalen € 99,95 per persoon. Elke extra deelnemer betaalt € 79,95. Aanmelden kan via onderstaand aanmeldformulier. Vooraf aan het symposium ontvang je meer informatie over het praktische verloop van dit online symposium.  

Meer informatie  

Heb je vragen over dit symposium? Stel ze aan Cora Palsgraaf.

Programma

  • 9.45 - 10.00 uur: interactieve opening
  • 10.00 - 10.30 uur: lezing 'De lastige kleuter'
  • 10.30 - 10.50 uur: pauze
  • 10.50 - 11.15 uur: vragenbespreking
  • 11.15 - 11.30 uur: pauze/ inloggen workshop 1
  • 11.30 - 12.15 uur: workshopronde 1

    Workshop 1: Als taal niet vanzelfsprekend is…  

    Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) komen vaker voor dan de meesten zich realiseren: ongeveer 5-7% van alle mensen heeft een TOS. Hoewel het vaker voorkomt dan ADHD of autisme is het een veel minder bekende aandoening. Het spreekt vanzelf dat een TOS een flinke belemmering kan vormen voor het volgen van onderwijs. In deze workshop krijg je meer informatie over TOS: wat is het, hoe herken je het en wat zijn risico’s voor de ontwikkeling van een kleuter met TOS? Je zult zelf ervaren hoe lastig het is als je taal niet goed begrijpt of als je moeite hebt om de juiste woorden te vinden. Ook krijg je handvatten hoe je rekening kunt houden met een leerling met TOS in je klas.  

    Workshopleider Esther Fontein is orthopedagoog/GZ-psycholoog en werkt als behandelcoördinator bij Kentalis
    Vroegbehandeling. Ze geeft regelmatig les aan leerkrachten en bij opleidingen voor orthopedagoog-generalist en GZ-psycholoog.  

    Workshop 2: In oma’s keuken  

    In de onderbouw gaat het om het opbouwen van spelverhalen waaraan alle kinderen kunnen deelnemen en waarbij er voor iedereen een uitdagend aanbod is.  Een aanbod waarbinnen brede ontwikkeling wordt gestimuleerd, zin in leren wordt bevorderd en interessante kennis en vaardigheden aan bod komen.  In oma’s keuken kan dat heel goed.  

    De kinderen ervaren in hun spontane spel in de keuken hoe het koken met verschillende traditionele pannen gaat, hoe wassen in een teil met wasbord gaat en hoe koffiebonen worden gemalen in de koffiemolen.  Hun onderzoekende, nieuwsgierige houding wordt aangeboord door die bijzondere voorwerpen in deze huishoek.  Als leerkrachten mee gaan doen aan dit spel kunnen er allerlei leerprocessen tot stand komen. De kinderen gaan bronnen raadplegen, filmpjes bekijken en een oma komt vertellen. Zo ontstaat er een mooie tijdbalk die laat zien hoe er vroeger en nu room geklopt wordt en komt de ontwikkeling van de wasmachine en de mobiele telefoon aan bod.  In deze workshop wordt duidelijk hoe alle kinderen profiteren van spel met onderzoeksgerichte kenmerken ook voor hun historisch besef.  

    Workshopleider Bea Pompert is werkzaam bij De Activiteit, Landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Zij is onderwijsontwikkelaar, nascholer en auteur van uitgaven bestemd voor studenten en leerkrachten die werken met Startblokken en Basisontwikkeling en OGO in de midden- en bovenbouw.  

    Workshop 3: Help, de helft van mijn kleuters is onhandig!  

    Steeds meer kinderen hebben in de onderbouw moeite gekregen met motorische vaardigheden die een paar jaar geleden nog geen probleem waren: soepel rennen, schommelen, in een klimrek klimmen, een bal vangen, ritsen, veters strikken, een knoop dichtdoen, knippen, etc. Maar ook andere leervaardigheden (cognitief en sociaal-emotioneel) staan onder druk. Krijgt de huidige generatie jonge kinderen minder bewegingservaringen mee voor ze op school komen of is ons kleuteronderwijs zo veranderd dat er te weinig tijd en aandacht voor is?   

    Bij de start van groep 3 wordt verwacht dat de leervoorwaarden aanwezig zijn om met succes te kunnen leren lezen, schrijven en rekenen. Uit onderzoek en eigen ervaring blijkt dat dit met name voor de fijnmotorische vaardigheden niet het geval is, met name bij de jongens. De groep waarbij de schrijfvoorwaarden niet aanwezig zijn, wordt steeds groter.  

    In deze workshop gaan we in op:  

    • hoe verloopt de motorische ontwikkeling en wat kan jij als leerkracht daaraan doen  
    • hoe zit de relatie tussen motorische ontwikkeling en de leervoorwaarden  
    • waarom is de overgang van groep 2 naar groep 3 voor steeds meer kinderen een probleem  
    • waarom te vroeg beginnen met schrijven, lezen en rekenen averechts werkt op de ontwikkeling van een kind    

     

    Workshopleider Hans Stroes heeft het scholings- en adviesbureau Stroes in beweging, was vakleerkracht bewegingsonderwijs, bewegingsconsulent en docent aan ALO en Pabo.  Coördinator van en docent aan een 2-jarige opleiding tot MRT-er. En is medeauteur van de methode Basislessen bewegingsonderwijs, Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen, Motorlab NL en De Schrijfladder.  

  • 12.15 - 13.00 uur: pauze
  • 13.00 - 13.45 uur: workshopronde 2
    Zie de workshops bij workshopronde 1.
 
Persoonlijke gegevens    
Aanhef:
     
Adresgegevens (voor facturering aan school/organisatie, geen privé-adres)  
     
School of organisatie    
Ik ben oud-student en wil gebruikmaken van mijn waardebon:

     
Workshops    
     
Bevestiging    
Heb je een vraag of een opmerking? Laat hem hier achter.
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden
     
   
   
Na je aanmelding ontvang je een e-mail ter bevestiging. Heb je deze niet ontvangen? Stuur dan een e-mail naar onze webmaster.