Master

Master Leren en innoveren

Deeltijd

Een Teacher Leader is een leraar met visie op goed onderwijs en hart voor leren en innoveren. Als Teacher Leader ben je iemand die je eigen lespraktijk steeds vernieuwt en dat ook kan delen met anderen. Je draagt effectief bij aan schoolbrede veranderingstrajecten en doet onderzoek naar nieuwe lesmethoden. In die rol ben je adviseur voor de directie en weet je collega’s te inspireren om hun onderwijs te innoveren.

In deze onderwijsmaster leer je praktische vaardigheden om innovaties in jouw eigen onderwijspraktijk uit te voeren en je collega’s hierbij te begeleiden. Je denkt over een wetenschappelijk onderbouwde manier na over het innoveren van je eigen praktijk. Je verdiept je kennis op het gebied van onderzoekend innoveren, onderwijsverandering en het leren van leerlingen en leraren. We behandelen leervragen uit jouw organisatie en bieden je de handvatten om jouw competenties als teacher leader te ontwikkelen. 

Deze opleiding is betaalbaar door de vergoeding vanuit de lerarenbeurs. Door deze opleiding te volgen creëer je een heel nieuw beroepsperspectief voor jezelf dat aansluit op de actuele ontwikkelingen in het onderwijs. Na het volgen van deze opleiding ben jij op een nieuwe manier van extra betekenis voor leerlingen, collega’s en de school.

Lees alle details op Masterli.org

Proefstuderen

Wil jij kennismaken met deze opleiding? Meld je aan voor proefstuderen. En ervaar hoe het is om als student een college bij te wonen.

Meer info & aanmelden

Voor je studie

De masteropleiding Leren en Innoveren is opgezet voor leerkrachten die graag nadenken over hun eigen onderwijs. We noemen hen Teacher Leaders. Ze vervullen binnen hun school een voortrekkersrol of hebben die ambitie. Ze inspireren collega’s en hebben een adviserende rol bij de directie. In het onderwijs is steeds meer behoefte aan deze rol in het onderwijs. 

Deze tweejarige deeltijdopleiding je biedt alle handvatten om leren en innoveren binnen jouw school op de kaart te zetten en een Teacher Leader te worden. Na het succesvol afronden van deze opleiding beschik je over een erkend diploma en de titel Master of Education.

Op 16 november 2020 is de hbo-master Leren en innoveren (Driestar hogeschool, CHE en VIAA hogeschool) gevisiteerd door een panel van deskundigen. Na een positief oordeel door het panel, bevestigd door de NVAO, heeft de master Leren en innoveren de accreditatie behouden voor de komende zes jaar (tot 1 mei 2027).

In het ontwikkelgesprek dat de opleiding met het panel voerde na afloop van de visitatie, kwamen mogelijke verbeteringen vanuit een ontwikkelperspectief aan de orde. De uitkomsten van het ontwikkelgesprek zijn vastgelegd in ontwikkelthema’s. Klik hier om het document met de ontwikkelthema's te bekijken.
De colleges van deze masteropleiding zijn in Gouda of Zwolle. Ze worden gegeven door docenten die verbonden zijn aan de drie deelnemende hogescholen, Driestar hogeschool, Viaa en CHE. De docenten worden ingezet op hun eigen specialisme. Daarnaast nodigen we regelmatig gastdocenten uit, afkomstig uit binnen- en buitenland.
Master Leren en innoveren

Master Leren en innoveren

Word teacher leader

Tijdens je studie

De praktijk speelt een grote rol in deze opleiding. Leren op de werkplek staat centraal bij zowel de theorie als de opdrachten. Samen verbinden we de theorie aan jouw praktijk. Dat maakt deze masteropleiding direct toepasbaar op school. Je richt je je op het begeleiden van collega’s en doet praktijkgericht onderzoek. Dit vraagt om een actieve leerhouding, discipline, zelfstandigheid en collegialiteit. Je bent tijdens deze opleiding de eigenaar van jouw ontwikkeling. Natuurlijk begeleiden we je hierbij.

Deze deeltijd masteropleiding duurt twee jaar en is verdeeld over 4 semesters. Tijdens elk semester behandelen we een themalijn. Elke themalijn bestaat weer uit verschillende modules. Elke module rond je af met een opdracht. Naast kennis richten we ons vooral op inzicht en toepassing. Zowel bij de theorie als de opdrachten leggen we een verbinding naar de school.
 
De themalijnen zijn:
  1. Leraar en leren
  2. Onderwijs en innovatie in de klas
  3. Innoveren binnen organisaties
  4. Leren en innoveren in internationale en interculturele context 
Binnen de themalijnen vormen de onderzoekslijn en de tutoraatslijn een rode draad. Al vanaf het eerste semester denk je na over je eigen onderzoek. 
 
Binnen de onderzoekslijn leer je:
  • Verschillende manieren van onderzoek doen
  • Onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren met behulp van onderzoekssoftware
  • Onderzoeksverslagen en artikelen te lezen en te schrijven
Binnen de tutoraatslijn leer je:
  • Je eigen leren herkennen
  • Wat jouw kwaliteiten zijn
  • De kwaliteiten van anderen herkennen en gebruiken
  • Werken aan je eigen leervragen
  • Meer over zelfgekozen thema’s
Daarnaast volg je in het eerste jaar een tweedaagse op een externe locatie. In het tweede jaar bezoek je met elkaar een onderwijscongres waaraan je actief bijdraagt met een presentatie of workshop. Ook ga je in het tweede jaar op een internationale studiereis. Deze reis wordt georganiseerd door studenten.
Deze deeltijd masteropleiding duurt twee jaar en bestaat uit 60 ECTS, oftewel 1680 studie-uren. De studiebelasting is ongeveer 15 tot 20 uur per week.

Na je studie

Gefeliciteerd met het behalen van het erkende diploma van de Master Leren en Innoveren. Je beschikt nu over de titel Master of Education. Je kunt als Teacher Leader aan de slag in de praktijk! Je bent echter nog nog steeds van harte welkom op onze hogeschool. We houden graag contact en zijn benieuwd hoe het met je gaat. Lijkt het je leuk om jouw expertise in te zetten voor het christelijk onderwijs? Laat het ons vooral weten. We geven daar graag samen vorm aan en input vanuit de praktijk is altijd welkom.