Studenten International Class gediplomeerd! Geplaatst op 30 november 2018

Studenten uit diverse landen studeerden drie maanden aan Driestar hogeschool om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen op het gebied van christelijk onderwijs. Met de opgedane kennis hopen ze bij te kunnen dragen aan een beter onderwijsklimaat en een betere toekomst voor kinderen in hun land.

Vorige week ontvingen zeven studenten uit Indonesië, Ghana, Roemenië en Nepal hun diploma van de International Class 2018. Na bijna drie maanden loopt hun internationale avontuur deze week ten einde. Met de opgedane kennis hopen ze bij te kunnen dragen aan een beter onderwijsklimaat en een betere toekomst voor kinderen in hun land. Een van de begeleiders, meneer Lindhout sprak ze toe: “Jullie kwamen allemaal naar Nederland voor onze International Class. Het is een klein wonder dat dit allemaal rond is gekomen. Jullie zijn een van ons geworden. Wij hebben van jullie geleerd hoe christenen van over de hele wereld samen kunnen werken in één geloof, één doel, één missie. Dat zou de leidraad moeten zijn in ons hele leven. De ervaring van deze International Class heeft ons wijsheid gebracht. Bedankt daarvoor.”

20181121_160128-(klein).jpg
De motivaties van de studenten liep uiteen, maar hadden allemaal dezelfde kern om bij te dragen aan beter onderwijs. De Indonesische Densi deed mee omdat ze meer wilde leren over christelijk onderwijs. “Ik wil het christelijk onderwijs in verschillende landen kunnen vergelijken.” Jeremiah uit Ghana wilde zich graag verdiepen: “De International Class is een prachtige kans. Ik heb veel geleerd over culturele verschillen tussen studenten en leraren wereldwijd. In de International Class is het christelijk onderwijs overal in verweven.”

Onderzoek

De grootste opdracht in hun periode hier in Nederland is het onderzoek dat ze zelfstandig moeten uitvoeren. Die opdracht is voor iedere student hetzelfde: ‘Neem een probleem in het onderwijs in je eigen land en onderzoek of en hoe dat in het Nederlandse onderwijs speelt. Ga op zoek naar een manier waarop je dit thuis in je lessen kunt gebruiken om de situatie te verbeteren.’

Markus onderzocht het probleem dat in Indonesië docenten soms geen lesgeven, maar alleen oppas spelen of zelfs helemaal niet op komen dagen. Hij merkt dat de regering onderwijs niet serieus neemt en dus weinig doet tegen dit fenomeen. Singhi vroeg zich af hoe men in het Nederlandse onderwijs omgaat met kinderen die slecht gedrag vertonen. Hij ervaart in Nepal namelijk dat kinderen in de leeftijd van vier tot twaalf moeilijk in het gareel te houden zijn. Marsita wil iets doen aan het taboe rond seksuele voorlichting in Indonesië. De enige voorlichting die er wordt gegeven is een eenmalige uitleg over voortplanting in een biologieles. Ze merkt dat dit de oorzaak is van slechte moraal en te weinig kennis en als gevolg daarvan het maken van slechte keuzes onder jongeren en volwassenen.

DSC01891-(klein).jpg
Door de colleges, de gesprekken met Nederlandse studenten en gastouders en door interviews af te nemen met docenten kregen de studenten meer inzicht in het Nederlandse onderwijs. Voor de studenten die moeizaam Engels spreken, laat staan Nederlands, was dit niet eenvoudig. Toch presenteerden alle studenten vorige week een mooi onderzoek. Markus ondervond dat Nederlandse docenten meer discipline hebben, meer interactie hebben met leerlingen, meer aanzien hebben en beter gehoorzaamd worden dan docenten in Indonesië. Hij concludeert dan ook: “De International Class heeft mij beter doen inzien hoe een goed educatief systeem werkt voor zowel studenten als docenten. Ik heb kunnen zien hoe in (christelijke scholen) in Nederland leraren te werk gaan en met name hoe gedisciplineerd ze zijn. Ook Singhi merkte veel verschil tussen Nederlandse en Nepalese leerkrachten. Het grootste verschil dat hij ontdekte is de toon van de aanpak van docenten. In Nepal worden kinderen met name negatief benaderd. Ze mogen van alles niet en worden gestraft als ze iets fout doen, maar niet beloond wanneer ze zich goed gedragen. In Nederland merkt hij dat leerlingen vaker beloond worden en niet alleen maar te horen krijgen dat ze iets niet mogen. Dit resulteert is een betere band tussen leraar en leerling waardoor de prestaties van leerlingen stijgen. Densi benoemt eveneens de interactie tussen leraar en leerling in haar conclusies. Volgens haar is het een positief gegeven dat Nederlandse leerkrachten over het algemeen opener zijn over seksuele voorlichting naar kinderen en op jongere leeftijd daarmee beginnen dan docenten in Nepal. In Nederland merkte ze op dat leraren in hun voorlichting meer nadruk leggen op persoonlijke identiteit, spiritualiteit, gevoelens en emoties. Ook het doorbreken van taboes rond gender rollen en de vrijheid om jezelf te uitten en je grenzen aan te geven ervoer ze als een positief verschil met haar thuisland.

Afsluiting

Ze oogstten met zowel hun professionele als persoonlijke overwinningen op dit vlak veel bewondering van hun begeleiders en hun Nederlandse medestudenten. Elke deelnemer van de International Class geeft ook aan dat ze gegroeid zijn in hun presentatie- en onderzoekvaardigheden. Na het uitreiken van de diploma’s werd een gezamenlijke maaltijd gehouden met de studenten, begeleiders en aanwezige gasten om dit intensieve, maar mooie avontuur samen af te sluiten. We kijken nu al uit naar volgend jaar!

DSC01923-(klein)-(1).jpg
DSC01952-(klein)-(1).jpg
Groepsfoto.jpg
(v.l.n.r.: Szindy Bagosi, Densi Natasia, Markus Hesegem, Signhi Bhote, Marsita Poerwanto, Jeremiah Kasek Amoako en Vida Ackon)
 

Meer nieuws

    • Projectkoffers met korting

      Van 10 tot en met 14 december is het de 'week van de mediatheek'. Doe je als abonnee in deze week een aanvraag voor een projectkoffer, dan vinden wij dat heel leuk, maar het kan voor jou ook extra voordelig zijn.

    • Eenvoudig experimenteren met elektronica

      Elektriciteit is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch ervaren veel leerkrachten een drempel om met elektriciteit aan de slag te gaan in de klas. Ze denken misschien dat ze daar zelf niet technisch genoeg voor zijn.

    • ParnasSys en Konnect verbinden kinderopvang en basisonderwijs

      ParnasSys en Konnect kiezen voor samenwerking tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Beide partijen verbinden hun systemen, waarmee ze het delen van kennis, de overdracht van kinderopvang naar het basisonderwijs en het stimuleren van talent gemakkelijker maken.

    • Vijf tips in de begeleiding van niet-Nederlandse kinderen in de klas

      Een niet-Nederlands kind in je klas kan voor je gevoel soms lastig zijn. Want hoe begeleid je deze kinderen als ze de Nederlandse taal niet of onvoldoende spreken? Op basis van het onderzoek naar werkzame factoren in de begeleiding van vluchtelingenkinderen in het basisonderwijs, geven we je vijf belangrijke conclusies.

    • Student Engels presenteert onderzoek op internationaal congres

      Invidividueel vrij lezen tijdens iedere Engelse les verbetert de leesvaardigheid van leerlingen. Henk Bakker, inmiddels alumnus van de tweedegraadsopleiding Engels, presenteerde zijn onderzoek hieraan tijdens een internationale conferentie bij de universiteit van Duisburg-Essen (Duitsland).