Samen met het jonge kind 18 april 2019

Kleuters kunnen jou geweldig nadoen, dus geef ze iets geweldigs om na te doen. Hoe we op een gewone lesdag mooie dingen leerden.





Afgelopen week hebben we in Gouda weer een prachtige moduledag gehad van de post-hbo-opleiding Jonge kind. Een dag waar we allemaal energie van kregen, omdat we het hart raakten van het onderwijs.

Levensweg

We leerden hoe belangrijk het is een veilige basis te bieden aan onze kleuters. En hoe groot de rol is die we spelen in hun leven. Als leerkrachten mogen we op de levensweg van onze leerlingen een klein stukje met hen optrekken. Juist in de levensfase van onze kleuters leren ze dat de wereld groter is dan zijzelf en gaan ze de wereld anders leren kennen en ontdekken. En dan doen ze vaak aan de hand van jouw voorbeeld. Hoe mooi dat jij als kleuterleerkracht daar dan in mee mag gaan en samen met hen op onderzoek kan gaan. Het was geweldig om daar samen over na te denken en elkaar te inspireren vanuit onze eigen lespraktijk.
 
Krijg je ook zin in onze opleiding? Kijk dan hier voor meer informatie en schrijf je in!
20190415_134403.png
20190415_134450.png
20190415_134722.png

Meer nieuws

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL

      Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.

    • Word jij een dyslexiespecialist 2.0?

      Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?

    • Werken aan programma Met Sprongen Vooruit vanuit Leerlijnen jonge kind

      Werk je met de Leerlijnen jonge kind (4-7 jaar), dan is het handig als je bij de leerdoelen meteen concrete materialen hebt om daaraan te gaan werken. Vanuit de leerdoelen wordt daarom verwezen naar verschillende methodieken. Nieuw toegevoegd zijn de verwijzingen naar het programma Met Sprongen Vooruit.

    • Nieuwe leerlijn Digitale geletterdheid voor (v)so

      Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren om media op een goede manier te gebruiken. Juist de kwetsbare leerlingen op het so en vso hebben daarbij voldoende begeleiding nodig. Gelukkig zijn er steeds meer hulpmiddelen beschikbaar om daaraan te werken, zoals lesmaterialen. Er is ook een mooie leerlijn die als leidraad kan dienen.