Negen pabostudenten doorstaan detoxchallenge Geplaatst op 22 maart 2019

“789 berichten in 35 chats!” "Hè, die lege plaats in mijn broekzak is weer opgevuld.“ "Ik ben blij dat ik hem terug heb, maar ergens ook weer niet.” Drie reacties van studenten die de detox challenge aangingen.



Negen pabostudenten gingen dinsdag, samen met innovatiemanager Kees Ritmeester de detoxchallenge aan. Onder toeziend oog van de camera van het EO-programma Nieuw Licht gingen tien smartphones voor 72 uur de kluis in. Zouden ze het volhouden?

Waarom?

Mediawijsheid is een thema dat leeft in het onderwijs. Steeds meer scholen gaan bijvoorbeeld aan de slag met onze methode voor mediawijsheid: Stapp. Maar hoe mediawijs ben je zelf als toekomstig meester of juf? Hoe mediawijs ben je als leerkracht, docent of collega? Mediawijsheid is een onderdeel van leidinggeven aan jezelf. Pas als je leiding kunt geven aan jezelf, kun je dat ook aan anderen. Echt leren doe je vooral door ‘weten’ te verbinden met ‘ervaren’. Een uitstekende manier om te ervaren hoe belangrijk mediawijsheid is, is om een detox challenge te organiseren waarbij je (samen met studenten) een periode volledig offline gaat.

Hoe?

Soms is een externe prikkel fijn. De Evangelische Omroep benaderde ons in de voorjaarsvakantie met de vraag of wij mee wilden werken aan het programma Nieuw Licht waarin presentator Tijs van den Brink op zoek gaat naar hoe dingen in de praktijk werken. Voor dit programma wilde hij weten: hoe kunnen we meer bewust met nieuwe media omgaan en wat kan iedereen leren van christenen die vanuit de reformatorische traditie altijd wat gereserveerd tegenover (nieuwe) mediagebruik hebben gestaan. In overleg met de EO hebben Kees Ritmeester en Sjaak Jacobse een drieluik samengesteld waarbij we samen met YONA deze vraag in de praktijk beantwoorden. We hebben dit gedaan vanuit de intentie om te laten zien dat gezond en inspirerend gebruik van nieuwe media als christen ook niet ‘vanzelf’ gaat.

Wat?

De detox challenge duurde 72 uur:
  • Dinsdag zijn we gestart met een college over de manier waarop je brein omgaat met prikkels en nieuwe media en hebben we het gesprek gevoerd over wat je met de detox bij jezelf zou willen uitvinden. Daarna heeft Barbera Bakker van YONA de detox geïntroduceerd en hebben de negen studenten én Kees Ritmeester hun telefoon ingeleverd.
  • Woensdag bracht Tijs van den Brink een bezoek aan Gouda om een diepteinterview te houden met Sjaak Jacobse over mediawijsheid en opvoeding en de rol die nieuwe media hebben in christelijke gezinnen. Vervolgens ging hij het gesprek aan met de studenten over de eerste ervaringen van een dag zonder telefoon.
  • Vrijdag is de detox afgerond door met elkaar te reflecteren op de afgelopen 72 uur. Welke ervaring wil je meenemen? Hoe ga je die borgen? Maar ook: wat wil je loslaten van je eigen mediagebruik? Uiteraard werd het (met succes) afronden van de challenge van 72 uur offline feestelijk gevierd met taart.
Via deze drie momenten hebben we een eerlijk inkijkje gegeven in de plaats die de smartphone inneemt in ons dagelijks leven, hoe dit soms conflicteert met de manier waarop je als christen zou willen leven én de manier waarop nieuwe media gezond en bewust gebruikt kunnen worden vanuit christelijk perspectief.

Vervolg?

Niet alleen de taart smaakt naar meer, ook de ervaring van de detox. Samen met de studenten gaan we verder met de beweging die we nu ingezet hebben. Dit was de steen in de vijver… Negen enthousiaste studenten gaan hun rol als ambassadeur oppakken en aan de slag met mediawijsheid. Op welke manier dit gaat plaatsvinden en welke rol de Stapp-methode hierin krijgt, zal nog verder uitgewerkt worden. Een ding was voor iedere deelnemer in ieder geval duidelijk: het is een hele waardevolle ervaring!

Zien?

De hele reportage van Nieuw Licht wordt uitgezonden op 29 april om 22.50 uur op NPO2.

Meer info

Wil je aan de slag met mediawijsheid? Spreekt het concept van een detox je aan voor jezelf, je studenten of leerlingen? Neem contact op met Kees Ritmeester of Sjaak Jacobse

Fotoverslag

IMG-20190319-WA0020.jpg
IMG-20190319-WA0018.jpg
20190320_141059.jpg
14827ce88876b1a230409779f1d22504.jpg
1319124ec248372e12e04d58c1faaf84.jpg
DSC03307.jpg
DSC03299.jpg
DSC03327.jpg
DSC03330.jpg
DSC03338.jpg

 

Meer nieuws

    • Samen met het jonge kind

      Kleuters kunnen jou geweldig nadoen, dus geef ze iets geweldigs om na te doen. Hoe we op een gewone lesdag mooie dingen leerden.

    • Meer door minder. De boodschap van een nieuwe lector.

      De installatie van Piet Murre tot lector ‘Schoolvakken en didactiek’ op donderdagmiddag 11 april 2019 is ingebed in een symposium met mensen uit het primair en voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Mooi, want daar gaat het om: Piet wil vanuit het onderzoekscentrum een bijdrage aan de praktijk leveren.

    • Data evenementen Driestar onderwijsadvies bekend!

      Goede sprekers, praktische toerusting voor je vak, interessante ontmoetingen en goede zorg. Dat zijn de ingrediënten van een onderwijssymposium in Gouda. Hierbij de data voor 2019-2020.

    • Vlog: De kracht van games

      Herkenbaar? Je roept de kinderen na een korte pauze weer tot de orde, maar bij een groepje jongens moet je drie keer zeggen dat de les weer verder gaat. Ze zijn in een verhitte discussie gewikkeld. Waar hebben ze het over? En waarom wordt een deel van de klas hierdoor buitengesloten?

    • Een hele klas vol leerlingen met dyslexie

      Driestar educatief organiseert op 7 mei opnieuw vier regionale dyslexiebelevingsavonden voor ouders, leerkrachten en ib’ers van kinderen met dyslexie. Een avond lang ervaren de deelnemers hoe het is om dyslexie te hebben in de klas. Hoe voelt het wanneer lezen niet vanzelf gaat en hoe blijf je gemotiveerd?