Spannend en actief onderwijs Geplaatst op 22 oktober 2015 Door Eline Knikker en Gerita Booij

We kozen begin pabo 4 voor de minor exemplarisch onderwijs. We wilden heel graag iets waardevols ontwikkelen dat te maken had met beeldende vorming. Samen met nog acht andere studenten namen we deel aan een boeiend leerproces rondom de kunst van onderwijs geven. En daar hebben we geen moment spijt van gehad!

We zagen dat er veel materiaal voor de beeldende vorming lessen in omloop was op basisscholen. Mooie lessen op zich, maar er was eigenlijk geen samenhang te bekennen tussen kunstenaar en leerling om op die manier de kunsthistorie dichter bij de belevingswereld van de kinderen te brengen. Elke les ging weer over iets anders, en er werd maar weinig voortgebouwd op bestaande kennis.

Kapstok

Volgens ons een gemiste kans, omdat juist netwerkopbouw zo belangrijk is voor het leerproces van kinderen. Als ze kennis tot zich nemen, ontstaat er als het ware een kapstok. Aan deze kapstok zitten haken waaraan steeds nieuwe dingen gehangen kunnen worden. En waarom zou je je spullen niet aan de kapstok hangen, als je er toch een hebt?
Vanuit dat oogpunt zijn wij – met onze voorkennis van exemplarisch onderwijs – gaan onderzoeken wat onze mogelijkheden waren. We kwamen tot de conclusie dat wij in de voetsporen wilden treden van enkele oud-studenten, die rondom verschillende kunstenaars een lessenserie beeldende vorming hadden ontworpen voor groep 5.

Waarom samenhang?

Tijdens het volgen van de minor exemplarisch onderwijs kwamen wij erachter hoe waardevol het is om onderwijs te geven dat de betrokkenheid en leergierigheid van kinderen bevordert. We leerden dat denken en doen bij exemplarisch onderwijs heel nauw samengaan. Het is een kunst onderwijs te geven dat kinderen inwijdt in de zin en betekenis van wetenschap en cultuur. Om dit te kunnen realiseren, zou ons onderwijs spannend en actief moeten zijn, zonder dat het consumptiegedrag bevordert. Het zou juist moeten uitnodigen om zelf te produceren. Het onderwijs moest niet vluchtig en oppervlakkig zijn, maar grondig en goed.

Vier kunstenaars en een hoop creativiteit

Onze leerlijn beeldende vorming voor groep 6 heeft leerkrachten veel te bieden. De leerlijn bevat een duidelijke thematische opbouw. Elk van de vier thema’s is uitgewerkt tot duidelijke lesbeschrijvingen met interessante en goed bruikbare achtergrondinformatie. Alle ontworpen lesactiviteiten zijn ondergeschikt aan de lesdoelen: ze zijn allereerst bedoeld om het doel van de les te kunnen bereiken. In elk thema zit ook minstens een groot creatief eindwerkstuk, om alle vaardigheden en kennis die de kinderen hebben opgedaan bij elkaar te brengen in een ‘finale’.

Onderwijs Toptalentprijs en meer

Ons onderzoek is genomineerd voor de onderwijs toptalentprijs! Dat kwam als een verrassing. Driestar hogeschool heeft ons onderzoek uitgekozen om te wedijveren voor dé onderwijsprijs van 2015. Dat geeft veel voldoening! Uiteindelijk heeft ons afstudeeronderzoek niet deze onderwijsprijs gewonnen, maar we mogen zeggen dat dit onderzoek ons veel heeft opgeleverd. Wij leerden onderwijs te ontwerpen dat dieper gaat dan alleen het overdragen van informatie. Onderwijs dat de betrokkenheid van kinderen eist, maar ook bewerkstelligt door de juiste activiteiten op de goede momenten. Zeker aan te raden om de door ons uitgewerkte themalessen eens rustig te komen bekijken als je langskomt op Driestar hogeschool.
 
Je kunt ook via mail contact met ons opnemen. Als je geïnteresseerd bent in ons werk, kunnen we jou ter inzage een pdf-document met één thema toesturen. Als dit je aanspreekt, kun je het complete werk bestellen. Neem daarvoor contact met ons op via de mail