Blogs

    • Een voorbeeldig potje slagbal

      Door Mirthe Fierloos

      Samen met de kinderen sta ik te wachten om te slaan, te rennen en te scoren. De meester heeft de regels van slagbal uitgelegd, het startsein heeft geklonken en ondertussen zijn de eerste punten al binnengehaald. Ik word aan mijn shirt getrokken en kijk om: ‘Juf, wel heel hard slaan hè?!’ ‘Ja juf, dan hebben we weer een punt!’ Ik knik: ‘Ik ga mijn best doen!’

      Lees meer ›
    • Een lesje over vooroordelen in Nepal

      De laatste ‘volle’ dag van deze bijzondere werkweek in Nepal trokken we naar de rand van de Kathmanduvallei. We gingen op bezoek bij de plattelandsscholen van Nepal. Dat vroeg wat onze improvisatiekwaliteiten én onze vooroordelen moesten aan de kant.

    • Hoe taal ons denken over onderwijs verraadt

      In het onderwijs zijn we gewend om allerlei metaforen te gebruiken. We geven input en verwachten output, we geven feedback en monitoren het leerproces dat we ook nog eens faciliteren. We kunnen niet makkelijk zonder dit soort metaforen, omdat onderwijzen en leren ingewikkelde dingen zijn. Taal helpt ons om wat we zien terug te brengen tot iets begrijpbaars. En dan liggen de beelden uit de techniek voor de hand.

    • Verbonden met Nepalese christenen

      Tijdens deze werkweek verbleven we één nacht bij Nepalese gastgezinnen. De bedden leken wel planken, het eten was meer van hetzelfde en ’s nachts hielden de dieren ons wakker. Toch was het verblijf in dit liefdevolle gezin een fantastische ervaring!

    • Piepende poortjes, hobbelige wegen en een flink portie geduld

      Daar zaten we dan. Met z’n tweeën achter een laag tafeltje in kleermakerszit. Na ongeveer tien minuten was het weer zoeken naar een nieuwe houding, want die kleermakerszit is niet zo bevorderlijk voor de knieën van stijve westerlingen. Maar deze soms ongemakkelijke houding mocht de pret niet drukken: wat is het bijzonder om op werkweek in Nepal te zijn!

    • Tussen de middag een dutje doen op school

      Op werkweek in Hongarije! Samengevat: lange dagen, veel verschillen met het Nederlandse onderwijs en gezellige contacten met de Hongaarse medestudenten. Pabostudenten Laura Aardenburg en Floor Petersen nemen je mee op hun internationale werkweek.

    • Vormend onderwijzen: natuurlijk! Maar hoe?

      In groep 5 staat het thema ‘Fairtrade’ centraal. Juf Marthe leert haar kinderen over eerlijke handel en fairtrade keurmerken. ‘Wat zou jij kiezen in de supermarkt?’, vraagt de juf. ‘Ga je voor zo fairtrade mogelijk of voor zo goedkoop mogelijk?’ Er ontstaat een mooi gesprek in de klas. De bel onderbreekt: etenstijd. ‘Wat blijft jullie bij van deze les?’, vraagt de juf zich af als de kinderen het lokaal verlaten.

    • Waarom leren met een markeerstift niet werkt

      Tentamens. Tijd om de markeerstift weer uit de stoffigste la van je bureau tevoorschijn te toveren. Tijd om grote artikelen in beknopte vorm weer te geven. Je herkent deze manieren van leren vast. Enige tijd geleden kwam ik tot een schokkende ontdekking. Deze leerstrategieën blijken namelijk niet goed te werken. Waarom niet? En wat werkt dan wel?

    • Kijken in de keuken van een ander

      Wat is er veel te zien en te beleven in die keuken! Welke ingrediënten gebruikt de ander? Welk gereedschap heeft hij tot zijn beschikking en hoe regelt hij de zaken? Het is interessant om te kijken hoe de ander oplossingen zoekt voor dezelfde vragen. Dit geeft herkenning en inspiratie om nieuwe dingen uit te proberen. Maar wanneer kun je een kijkje bij elkaar in de klas?

    • Broadstairs studiereis: Culture, Course and Cakes

      Een groep van ongeveer 20 deelnemers is net terug van de Hilderstone studiereis die Driestar onderwijsadvies ieder jaar organiseert. Voor de meesten voelt deze week als een mooie combinatie van intensieve taalstudie en verrijkende ontmoetingen met onze Engelse buren.