Casussen: werkplaats leidinggevenden

Hieronder vind je de ervaringen van schoolleiders die een werkplaatstraject hebben gevolgd.

Peter Dirksen, schoolleider Rehobothschool Geldermalsen

Als beginnend schoolleider mag ik leidinggeven aan een grote basisschool. Veel ervaring als leerkracht, intern begeleider en SVIB-coach komen in deze rol samen. Ik ben iemand die leert en ontwikkelt door te doen. Heel praktisch, no nonsens. Daarom sprak het werkplaatsconcept mij aan. Samen met collega’s vanuit de praktijk, gericht op het werk van alledag. Deze manier van werkend leren sluit aan bij mijn persoonlijke ontwikkelstijl en visie op het creëren van een lerende organsisatie.
 

Jan Teeuw, schoolleider Eben-Haëzerschool Lienden

Als schoolleider vind ik het belangrijk om voortdurend zelf in ontwikkeling te blijven. Niet alleen wat betreft kennis van veel zaken, maar vooral ook om je persoonlijk leiderschap te versterken. In de werkplaats voor leidinggevenden draait het om je eigen ontwikkeling. Je gaat op 'trektocht' en steeds denk je op verschillende manieren na over hoe jij als leider binnen de school en binnen je team staat. Je werkt concreet aan doelen, die je steeds evalueert en bespreekt binnen de werkplaats.

De werkvormen die gekozen worden binnen de werkplaats zijn activerend, scherp, spiegelend, verhelderend en altijd gericht op de praktijk van het leiderschap. Daarnaast is er aandacht voor theorie en achtergrondinformatie. Kortom: een leider die anderen in beweging wil brengen, moet zelf ook voortdurend in beweging blijven. Daar is het werkplaatsleren een goed middel voor!
 

Gert Romijn, Schoolleider CBS De Akker Lisse

Een inspirerende impuls geven aan  leiderschap, voor jezelf en voor je school? De werkplaats voor leidinggevenden is praktijkgericht, persoonlijk, vertrouwelijk en verfrissend!
  • Praktijkgericht – Ik kan morgen aan de slag.  Hoe zet ik mijn visie om in concreet gedrag? Theoretische verdieping, maar niet zonder vertaalslag naar de praktijk. Inclusief leerzame coaching-on the job
  • Persoonlijk – Wat doet het met jou? Wie ben je als leidinggevende? Persoonlijk leiderschap: welke vaardigheden zet jíj in?
  • Vertrouwelijk – Diepgaande gesprekken over jezelf. Wie ben je als leidinggevende? Wat doe je? Hoe kom je over?  Wat gebeurt er met je?  In een open sfeer werken aan jezelf!
  • Verfrissend – Geen cursus met meer en weer van hetzelfde. Inspirerende goepsactiviteiten. Praktische boekbesprekingen

Annette Mulder en Marjolein ter Haar, Unicoz onderwijsgroep

In deze werkplaats voor leidinggevenden hebben wij ons laten inspireren rondom alle facetten van het onderwijskundig leiderschap. Zo’n werkplaats is een ontdekkingstocht naar wie je wilt zijn als leidinggevende. Ontdekken welke sterke eigenschappen je bezit en hoe je die in kunt zetten, maar ook ontdekken en erkennen waar je minder goed in bent. De afwisseling van theorie, modellen en uitwisseling van ervaringen met collega’s uit het veld maakte dat wij iedere keer weer vol inspiratie terugkeerden naar school.