Onderwijsadviseur
E-mailadres:
Uw vraag:
Beveiligingscode:
Leerlingen doelgericht laten samenwerken heeft veel voordelen. Samenwerkend – of coöperatief – leren werkt net als een hefboom. Als je een hefboom goed gebruikt, kun je met weinig moeite een zware last tillen. Zo is het ook met coöperatieve leerstrategieën: als je ze goed gebruikt, kun je met weinig moeite de onderwijsresultaten radicaal verbeteren.
Wat is dit? Hoe werkt dit? Waarom? Hoe moet dat? Peuters stellen eindeloos vragen bij elk nieuw ding dat ze ontdekken. En ze ontdekken veel! Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar wat er om hen heen gebeurt. In hun spel zijn ze constant bezig met uitvinden hoe de wereld in elkaar zit. De kunst in ons onderwijs is om hen zo nieuwsgierig en gemotiveerd te laten blijven.
Over christelijke opvoedkunde is in het verleden grondig nagedacht. Veel resultaten van dat denkwerk zijn nog volop actueel. Vanuit dat uitgangspunt start Driestar hogeschool in Gouda een cursus christelijke pedagogiek. „Niet alleen voor leraren; ook anderen kunnen er hun voordeel mee doen.” Lees het artikel uit het Reformatorisch Dagblad.
Bestaat er een christelijke pedagogiek? Over die vraag lopen de meningen uiteen. Waaruit zou het christelijke van die pedagogiek moeten blijken? Een pedagogiek van de hoop biedt perspectief.