Opvoeding

Opvoeden is samen onderweg zijn. In de pubertijd verkennen jongeren hun grenzen. Voor de ontwikkeling van het kind is het evenwicht tussen aandacht en regels stellen van groot belang. In het onderwijs, maar ook thuis en in de kerk.
P.M. (Elly) van der Gouwe

Docent Pedagogiek

Telefoon:
0182-760360 0182-760360
LinkedIn:

Nieuws

  • Omgaan met hechtingsproblematiek in de klas

    ‘Maandag komt er een nieuwe leerling in jouw klas, een pleegkind’. Het zou gaan om een meisje met hechtingsproblemen, meer informatie had meester Rob niet voordat deze leerling zou starten. Het meisje startte die maandag in zijn klas. Vanaf dag één leek het alsof ze al jaren in zijn groep hoorde: ze maakte met iedereen contact, praatte honderduit en leek zich helemaal thuis te voelen. Meester Rob begon te twijfelen; had dit meisje echt ernstige problemen? Of viel het allemaal wel mee? Wat vraagt deze leerling van meester Rob?

  • "De meeste leerlingen kennen de inhoud van de Dordtse Leerregels niet"

    “De taal van de Dordtse Leerregels staat ver van onze leerlingen af en de thematiek lijkt niet meer van deze tijd. De meeste leerlingen kennen de naam van de Dordtse Leerregels niet eens, laat staan dat ze iets van de inhoud weten,” zegt drs. Henk Vermeulen.

  • Elk kind is van nature een onderzoeker, niet elk kind wordt een academicus

    Wat is dit? Hoe werkt dit? Waarom? Hoe moet dat? Peuters stellen eindeloos vragen bij elk nieuw ding dat ze ontdekken. En ze ontdekken veel! Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar wat er om hen heen gebeurt. In hun spel zijn ze constant bezig met uitvinden hoe de wereld in elkaar zit. De kunst in ons onderwijs is om hen zo nieuwsgierig en gemotiveerd te laten blijven.

Lees meer nieuws ›

Blogs

    Bekijk alle blogs ›