Taal actief van te hoog niveau?

Voor sommige leerlingen in de bovenbouw is de leerstof die in Taal actief wordt aangeboden van een (te) hoog niveau. We helpen u als leerkracht op een verantwoorde manier te schrappen en minder taalleerstof aan te bieden. 

Je kunt nu een scholingsbijeenkomst aanvragen op locatie van jouw school over het gebruik van Taal actief voor zwakkere taalleerders in de bovenbouw.

In de scholingsbijeenkomst helpen we je om overzicht over dit terrein te krijgen, zodat je verantwoorde keuzes kunt maken in het schrappen van leerstof en meer taalonderwijs op maat kunt bieden. Daar zullen bijvoorbeeld leerlingen die naar het VMBO zullen gaan en later met hun handen gaan werken erg mee gebaat zijn. We kijken daarbij ook vooruit naar het schooljaar 2020/2021 waarin de onderwijsinspectie ook op een nieuwe manier zal berekenen of je leerlingen genoeg geleerd hebben. Dit doen ze door te kijken welke referentieniveaus de leerlingen beheersen.

Daarbij wordt door een inhoudelijk deskundige onderwijsadviseur op het terrein van Taal actief en de referentieniveaus ingegaan op onderstaande vragen:
  • Wat zijn de referentieniveaus en hoe zijn die in Taal actief uitgewerkt en zichtbaar?
  • Wat mag ik minimaal van mijn leerlingen verwachten? Voor wie is referentieniveau 2F niet geschikt?
  • Aan welk profiel moet deze leerling voldoen? Welk niveau wordt wel minimaal vereist?
  • Welke lesdoelen van Taal actief vallen zelfs buiten het referentiekader? Wat doe ik daarmee?
  • Wat betekent dit concreet voor mijn instructie en de te maken verwerking door de leerlingen?
  • Wat laat ik de leerling doen als er leerstof wegvalt?
  • Welke consequenties heeft dit voor de methode gebonden toetsen?

Meer informatie 

Neem voor meer informatie contact op met Arie Visser, onderwijsadviseur en docent Nederlands bij Driestar educatief. Dit kan via e-mail, of door te bellen met 06-52581172