ZIEN! nieuws

  • Aan de slag met ZIEN! en sociale veiligheid

    Graag willen we je op de hoogte houden van het laatste nieuws rondom het in kaart brengen van de sociale veiligheid met behulp van de ZIEN! leerlingvragenlijsten. Zo is er inmiddels een handreiking waarin we beschrijven hoe je ZIEN! inzet als monitor en geven we tips voor de analyse. Bovendien kunnen we je meer vertellen over de betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst Veiligheidsbeleving.

    Lees meer ›
  • Meer nieuws

  • 28 nieuwe ZIEN!-experts na tweedaagse cursus

    Vorige week ontvingen 28 personen het certificaat van de ZIEN!-expertcursus. In een tweedaagse doorliepen zij de cyclus ‘Waarnemen-Begrijpen-Wegen-Plannen-Handelen’ en legden zij een verbrede basis voor het werken met ZIEN! in hun eigen school.

  • Hoe combineer je ZIEN! en leerlijnen op het zml?

    Ook veel zml-scholen maken gebruik van ZIEN!. Je gebruikt de observatielijst van ZIEN! dan voor de fases waarnemen, begrijpen en wegen. De handelingssuggesties gebruik je om de inhoud van een plan te formuleren. Het beschrijven van een plan kan ook via de module Leerlijnen. Hoe je dat doet, lees je hier.

  • Halen, brengen en delen op de gratis Pleindag van ParnasSys

    Om ParnasSys naadloos te laten aansluiten op de wensen en behoeften van leerkrachten, organiseert ParnasSys Pleindagen. Daar halen, brengen en delen we ervaringen en kennis zodat we samen de juiste dingen doen. Driestar onderwijsadvies levert ook diverse bijdragen!

  • Vernieuwde ZIEN!-leerlingvragenlijst Veiligheidsbeleving

    Voor het monitoren van de sociale veiligheid met behulp van ZIEN! is een aanvullende leerlingvragenlijst Veiligheidsbeleving ontwikkeld. De nieuwe versie met de definitieve stellingen en een representatieve normering is vanaf oktober beschikbaar.

  • Update: ZIEN! en monitoring sociale veiligheid

    Sinds afgelopen schooljaar is het mogelijk om met de leerlingvragenlijsten van ZIEN! de sociale veiligheid te monitoren. Dit naar aanleiding van de veranderde wetgeving. In dit artikel geven we je een update van de stand van zaken rondom ZIEN! en sociale veiligheid.

  • Haal meer uit het hulpprogramma ZIEN!

    Als je als leerkracht het hulpprogramma ZIEN! dagelijks gebruikt, zouden je leerlingen hier iets van moeten merken. Merken jouw leerlingen dat jij het programma ZIEN! gebruikt of stopt ZIEN! na het invullen? Lees hier hoe je nog meer uit ZIEN! kunt halen.

  • Zo maak je een goede groepsanalyse

    Een nieuw schooljaar! Je hebt de groep via een warme overdracht uit handen van je collega gekregen. Maar weet je al hoe je groep er qua ontwikkeling voorstaat? Weet je waar de leemtes en uitdagingen zitten? Maak zelf met behulp van ParnasSys een analyse op groepsniveau. Een praktische handreiking.

  • In gesprek met ouders over sociaal-emotionele ontwikkeling

    De sociaal-emotionele ontwikkeling van je leerlingen is belangrijk. Veel scholen voeren in december een oudergesprek waarbij het sociaal-emotioneel functioneren van de leerling onderwerp van gesprek is. Lastig om dat vorm te geven? ZIEN! kan je erbij helpen!

  • Begin het jaar met een frisse blik op ZIEN!

    De eerste weken van het schooljaar zitten er op en voor je het weet is het alweer herfstvakantie. Veel scholen vullen rond die tijd voor de eerste keer de ZIEN!-vragenlijsten in. Hoe zorg je dat je hier goed op voorbereid bent? In dit artikel geven we je tips en links naar handige documenten.