Mediaopvoeding

Wél weten en niet doen. Je kind mediawijs maken valt niet altijd mee. Hoe voorkom je dat het een strijdpunt wordt?

Als ouder, leerkracht, jeugdwerker of kerkelijke opvoeder loop je per definitie achter. Je kunt niet teruggrijpen op je eigen opvoeding. Je kind ontdekt intuïtief nieuwe mediatoepassingen en krijgt deze spelenderwijs mee van vriendjes of vriendinnetjes. Toch zijn ouders de belangrijkste opvoeders, ook in de manier waarop ze hun zoon of dochter de iPad leren gebruiken. Onze aanpak helpt om op een constructieve manier kinderen en ouders begeleiden en zelf een voorbeeld te zijn voor mediawijs gedrag.
H. (Henrieke) Hoogendijk

Mediapedagoog en onderzoeker

Telefoon:
0182-540316 0182-540316

Nieuws

  • Nieuwe lessen Stapp voor primair onderwijs

    Stapp, onze leerlijn mediawijsheid voor de basisschool, het voorgezet onderwijs en speciaal onderwijs, is sinds dit schooljaar in gebruik. In de loop van dit jaar hebben steeds meer scholen de keuze gemaakt voor Stapp.

  • Snuffelen aan het telefoontoestel

    ‘Wat kun je met een smartphone allemaal doen?’ De kinderen van groep 1 van de Koningin Wilhelminaschool in Zoetermeer hoeven daar niet lang over na te denken. ‘Kijken of het gaat regenen.’ ‘Een appje sturen.’ ‘Een selfie maken.’ De school gebruikt de Stapp-methode om de kinderen te leren kritisch en wijs om te gaan met nieuwe media. DRS Magazine woonde een les bij.

  • Waardenvorming moet antwoord zijn op beeldcultuur

    Wat we ook van de huidige cultuur vinden, we moeten onze jongeren leren om daarmee wijs en bewust om te gaan. Dat schrijft Sjaak Jacobse, onderwijsadviseur Mediawijsheid, in het Reformatorisch Dagblad.

Lees meer nieuws ›

Blogs

    Bekijk alle blogs ›