EED/diagnostiek

Bij Driestar educatief kun je terecht voor diagnostiek en behandeling van (ernstige) dyslexie. Doris (7) heeft net de diagnose EED gekregen. Nu start de behandeling, maar we hebben geen idee wat we hiermee nu in de les kunnen doen, ze kan nog steeds niet met de klas mee komen.
 
In groep 4 zijn diverse leerlingen waarbij dyslexie een rol speelt in de familie. Juf Marloes is erg enthousiast, maar als startende leerkracht lijkt ze niet goed grip te krijgen op de signalering en begeleiding van deze kinderen. Ik zou haar willen coachen, maar hoe doe ik dat op een constructieve manier?
 
Het onderwijs en de jeugdzorg dragen samen verantwoordelijkheid voor het voorkomen en verminderen van lees- en spellingproblemen. Voor een kleine groep leerlingen is het lees- en spellingonderwijs in de klas en intensivering van de begeleiding niet toereikend. Diagnostiek en behandeling via de jeugdzorg is dan wenselijk. Deze samenwerking met de zorg maakt dat er meer expertise van het onderwijs wordt gevraagd. Een goede signalering, observatie en begeleiding is belangrijk voor de leerling. Het continuüm van zorg is rondom dyslexiezorg op scholen een heel belangrijke leidraad. Hoe begeleid je deze leerling, bij het lezen, maar ook bij andere vakken waarbij lezen een belangrijk onderdeel is? Hoe geef je de zorg op zorgniveau 2 en 3 vorm, waar begint je verantwoordelijkheid en waar houdt die op? Wie kan jou als leerkracht op een goede manier coachen?

Driestar educatief wil met jou samen zorg dragen voor mooi en goed onderwijs, dat past bij jou én bij je leerlingen.

Nieuws

  • Hoge tevredenheid dyslexiebehandeling

    Driestar educatief heeft de uitslag van het cliënttevredenheidsonderzoek van Parantion binnen gekregen. Opnieuw zijn ouders zeer tevreden over onze diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie. Daar zijn we als organisatie dankbaar voor. We vroegen Elienne Kik, moeder van Thomas die recent zijn behandeling afrondde, om een reactie.

  • Onderwijszorg Nederland luidt noodklok om ‘verloren’ kinderen met een taalachterstand

    De Coöperatie Onderwijszorg Nederland (ONL) presenteert vandaag een pamflet om de groep ‘verloren’ kinderen met een grote taalachterstand te helpen. Aanleiding zijn nieuwe cijfers over kinderen met een ernstige lees- en spellingachterstand, maar geen diagnose ernstige, enkelvoudige dyslexie (EED).

  • Een hele klas vol leerlingen met dyslexie

    Driestar educatief organiseert opnieuw dyslexiebelevingsavonden voor ouders, leerkrachten en ib’ers van kinderen die behandeld worden voor dyslexie. Een avond lang ervaren de deelnemers hoe het is om dyslexie te hebben in de klas. Hoe voelt het wanneer lezen niet vanzelf gaat en hoe blijf je gemotiveerd?

Lees meer nieuws ›

Blogs