Dyslexie en opvoeding

Een kind met dyslexie heeft vaak ook gevoelens van faalangst of een laag zelfbeeld. De begeleiding vraagt van ouders extra aandacht, inspanning en vaardigheden. Je wilt je kind graag gelukkig zien. Het is als ouder moeilijk om te zien als je kind vastloopt op school. Als je kind dyslexie heeft, valt dat soms niet mee. Je ziet bij je kind een stuk demotivatie ontstaan. Het oefenen thuis wordt een strijd, omdat een kind constant iets moet doen wat lastig is. Dat kan je als ouder een heel machteloos gevoel geven. Het is belangrijk om je kind te blijven aanmoedigen en steunen. Daarnaast kun je als ouder je kind begeleiden bij het oefenen van lees- en of spellingvaardigheden. Als kinderen in dyslexiebehandeling zitten, wordt er ook huiswerk mee naar huis gegeven. Het is voor veel ouders een uitdaging om het lezen- en of spelling voor hun kind leuk te maken. Je vindt hier meer informatie over de manier waarop je je kind kunt begeleiden.

 
M.E.C. (Marianne) de Wit

Dyslexiebehandelaar/ coördinator frontoffice dyslexie (SKJ:120001531)

Telefoon:
0182-540333 0182-540333

Nieuws

  • Tips en handvatten voor voorleessoftware

    Op iedere school zitten wel een of meerdere kinderen met dyslexie. Ondanks hard oefenen, blijven ze lezen en spellen meestal erg moeilijk vinden. Als hun leesniveau lager is dan het niveau van de groep, is vaak te merken dat ze moeite hebben met het lezen van de leerstof.

  • Dyslexiewedstrijd 2021 – doe jij ook mee?

    Ook dit jaar hebben we weer een 'dyslexiewedstrijd' voor alle kinderen die bij ons dyslexiebehandeling krijgen. Wie vertelt, knutselt of schrijft er op een originele en leuke manier iets over zijn of haar bijzondere boek? De winnaar krijgt de enige echte dyslexietrofee en een andere mooie prijs. Doe jij mee?

  • L-E-Z-E-N, LEE-ZEN en nu vloeiend!

    Vloeiend lezen; makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ondersteun je kinderen bij het vloeiend leren lezen? Rita (intern begeleider) en Bart (leerkracht groep 3/4) zien dat de leesachterstanden mede door de lockdown versterkt worden. Hoe kunnen zij (en jij als leerkracht of ib'er) daarmee omgaan?

Lees meer nieuws ›

Blogs