Terugblik symposium Verder met ParnasSys - bekijk onze video 11 april 2016

Tijdens het jaarlijkse symposium Verder met ParnasSys dacht een grote groep onderwijsprofessionals na over vragen rondom werkdruk. Ook gingen ze praktisch aan de slag met de mogelijkheden die ParnasSys biedt. Bekijk de video!

Bekijk onze video onderaan!

Hoofdlezing: werkdruk

Kinderen die extra aandacht nodig hebben, het aantal leerlingen in de groep en de administratieve lasten. Dat zijn volgens hoofdspreker Moniek de Weerd van DUO Onderwijsonderzoek de belangrijkste oorzaken van de werkdruk, gezien de resultaten van het onderzoek ‘Werkdruk in het basisonderwijs’. Die werkdruk is onacceptabel, vindt ruim de helft van de leraren in het basisonderwijs. Uit het onderzoek komt naar voren dat leerkrachten gemiddeld zes uur per week besteden aan administratie. Staatssecretaris Sander Dekker reageerde op deze resultaten met een oproep aan de leerkrachten: ‘U bent niet verplicht om al die plannen te maken. En als het niet helpt om beter onderwijs te krijgen, als het de kinderen niet helpt, verdoe je tijd er dan niet aan!’

Praktische toepassing

Tijdens het symposium werd met elkaar nagedacht over wat de overheid, de Onderwijsinspectie, de schoolleiding, de leerkrachten zelf én de ontwikkelaars van ParnasSys aan dit probleem kunnen doen. Een eerste stap die een deelnemer noemde is dat we alleen dat vast moeten leggen wat voor de leerling en de leerkracht iets oplevert. Een andere deelnemer merkte op: ‘Ik ben ervan overtuigd dat ik dankzij ParnasSys ben teruggegaan van twaalf uur administratie per week naar zes uur. Bedankt daarvoor!’

Reflectie: risicomijdende cultuur

Bram de Muynck, onderzoeker aan Driestar hogeschool en coauteur van het boek Is alles van waarde meetbaar?, reflecteerde kort op de resultaten van het onderzoek. Hij is mening dat het verantwoordingsmotief een te grote plek in de school is gaan innemen en dat dat ten koste gaat van het leermotief. De laatste twintig jaar zijn we van directe naar indirecte oplossingen gegaan: door alles eerst in beeld te brengen, te beschrijven, te bespreken, in het samenwerkingsverband neer te leggen, belasten we onszelf en duurt het te lang voordat we tot actie overgaan. De Muynck opperde dat een risicomijdende cultuur binnen de school wellicht ook een reden is van de werkdruk en de administratieve last. Toetsen en in beeld brengen heeft volgens De Muynck alleen zin als het gedragsveranderend effect in de klas heeft. Keuzes maken en beter gebruikmaken van de data dus! 

Workshops

Na een koffiepauze gingen de deelnemers in verschillende workshops praktisch aan de slag met ParnasSys en de verschillende modules als Integraal, Kindkans, ZIEN! en diverse onderwerpen als oudercommunicatie en ontwikkelingsperspectief.



De workshops waren gekoppeld aan het thema van de dag: hoe kunnen we met behulp van ParnasSys ervoor zorgen dat wat we vastleggen zinvol is en hoe doen we dat zo eenvoudig mogelijk? Mooi om te horen dat deelnemers direct plannen maakten hoe ze het geleerde de volgende dag in konden zetten in hun school!

Jaarkalender

Aan het einde van het symposium kregen de deelnemers nog een goodiebag mee met onder andere de nieuwe ParnasSys-jaarkalender, met het nieuwe cursusaanbod uit onze ParnasSys-academie erop en ruimte om 'm persoonlijk maken: in de kalendermaanden is ruimte om bijvoorbeeld vergaderingen, verjaardagen en ouderavonden op te schrijven. Binnenkort ontvangt ook jouw school deze jaarkalender!


ParnasSys-WhatsApp

Veel deelnemers van het symposium meldden zich al aan voor onze nieuwe ParnasSys-WhatsApp. Via WhatsApp ontvangen ze nu regelmatig interessante kennisartikelen en blogs van Driestar onderwijsadvies over ParnasSys op hun mobiele telefoon. Wil je dat ook? Klik dan hier

Bekijk onze video:


Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.