Terugblik symposium Rekenen met peuters 26 mei 2016

“Kinderen zijn nieuwsgierig en wij moeten hen uitdagen om tot ontwikkeling te komen. Laat ze maar nadenken en neem het uitgangspunt in de omgeving van het kind.” Dat was de boodschap van Hans Cohen de Lara op dit symposium voor pedagogisch medewerkers vorige maand.

Dagvoorzitter Laura Zwoferink opende de dag met een gedeelte uit de Bijbel. Aan de hand van de geschiedenis van de jongen met de vijf broden en twee vissen nam ze ons mee naar de Bijbel waar Jezus een wonder deed door deze eenvoudige broden en vissen te vermenigvuldigen. De link met het thema van deze dag -  rekenen met peuters - was snel gelegd.

Hoofdlezing

Cohen de Lara liet de aanwezigen tijdens zijn hoofdlezing met de titel ‘Nieuwsgierigheid is de motor’ volop zelf nadenken Hij legde uit dat het goed is om kansen aan te grijpen om iets met rekenen te doen. Daarnaast kan de pedagogisch medewerker ook zelf kansen creëren! Hij waarschuwde ervoor voor een te schoolse insteek bij deze voorbereidende activiteiten. Het moet echt betekenisvol zijn. Dat kun je doen door bijvoorbeeld een grote mat neer te leggen en de kinderen te laten raden hoeveel kinderen er op de mat kunnen. Er ontstaat dan een prachtig gesprek! Vervolgens kan er van alles uitgeprobeerd worden: staan, liggen, zitten. Cohen de Lara benadrukte het belang van het gesprek: daarmee stimuleer je het nadenken en tegelijk ook de taalontwikkeling.



Workshops

Na de inspirerende hoofdlezing kon iedereen twee workshops bezoeken rondom het thema. Centraal stonden de begrippen rijke leeromgeving, aansluiten bij de ontwikkeling, concreet en handelend bezig zijn, uitdagende vragen stellen, kansen grijpen en kansen creëren. Voor de workshop over zelfsturing was veel belangstelling. Het is een actueel onderwerp dat leeft, zo bleek! In het begin van de workshop werd een stelling geponeerd: “Opvoeden is jezelf overbodig maken.” Dat begint al vroeg. De peuters moeten de hele dag al zelf schakelen bij verschillende situaties. Ook gaan ze steeds met andere peuters en volwassenen om. Dat kan best ingewikkeld zijn; het doet een beroep op hun zelfsturing. Die zelfsturing is nodig om bijvoorbeeld vriendjes te kunnen maken en geconcentreerd te kunnen spelen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die hier goed in zijn betere schoolprestaties leveren en beter kunnen samenwerken. In de workshop werd uitgelegd hoe ouders en pedagogisch medewerkers samen kunnen werken aan de ontwikkeling van de zelfsturing.
In de workshop over meetkunde ging het over het verkennen van de wereld. Voor de meeste bezoekers was het verhelderend dat dit vaak samengaat met de lichamelijke en zintuiglijke ontwikkeling. Al lopend en kruipend verkennen de peuters de leefruimte. Ze voelen, horen, ruiken en proeven … Daardoor leren ze hun wereld kennen. Het is dan van belang dat de volwassene er “taal” aan geeft. De deelnemers gingen met elkaar in gesprek over mogelijkheden om deze ontdekkingstocht te stimuleren in de eigen praktijk. Ook bij de andere workshops was er volop gelegenheid om met elkaar ervaringen uit te wisselen. Dat inspireert!
 
Heb je een vraag over rekenen met peuters of wil je meer weten over ons aanbod? Neem contact op met Laura Zwoferink, (0182) 76 07 03.





Meer nieuws