Er wordt veel overlegd op scholen en in scholengroepen. In die overleggen wordt lang niet altijd effectief gebruikgemaakt van de beschikbare informatie. Het blijkt een uitdaging te zijn om programma’s als ParnasSys, Integraal en Ultimview te verbinden aan de gesprekken en documenten die al gebruikt worden. Hoe pak je dat aan?
Kindwijs, een scholengroep van dertien protestants-christelijke scholen op Goeree-Overflakkee, is hiermee samen met Driestar onderwijsadvies aan de slag gegaan. Verschillende documenten zijn bij elkaar gevoegd tot één kwaliteitskalender. In deze kwaliteitskalender zijn de overlegmomenten op bovenschools niveau gekoppeld aan de jaarcyclus op schoolniveau. Aan deze kwaliteitskalender zijn ondersteunende documenten gelinkt waarin beschreven staat wat het doel en de inhoud van een overleg is, welke middelen er beschikbaar zijn en wat het vervolg op deze bijeenkomst is. Op deze manier is een praktisch bruikbaar kwaliteitshandboek ontstaan en wordt voorkomen dat het een stoffig document in de kast wordt.
Opbrengsten
Een voorbeeld hoe dit met de opbrengsten is vormgegeven. De jaarplanning op schoolniveau is als uitgangspunt genomen. De Cito-toetsen die in januari en februari worden afgenomen zijn gepland in een vaste schoolweek. Op die manier worden de toetsen elk schooljaar in dezelfde week afgenomen, waardoor het effect van een laat of vroeg schooljaar wordt weggenomen. Aansluitend is in de weken daarop de teamvergadering rondom de analyse van de opbrengsten en het evalueren van de het groepsplan gepland. De relevante informatie wordt daarna meegenomen in de gesprekken binnen het directeurenoverleg van de scholen. Op dat overleg worden de trends en bijzonderheden met elkaar vergeleken waardoor de directeuren gebruik kunnen maken van elkaars kennis en expertise. De samenvatting hiervan komt daarna op de bestuurstafel terecht. Deze planning zorgt ervoor dat de informatie op een effectieve manier door betrokkenen geanalyseerd en doelen geëvalueerd kunnen worden.
Kwaliteitsslag
Ook wil de scholengroep met deze planning een kwaliteitsslag maken. Aan de geplande momenten in de kwaliteitskalender is een uitwerking gelinkt. In het document van de teamvergadering rondom de opbrengsten wordt een aanzet gegeven welke analysevragen er gesteld kunnen worden bij de Cito-resultaten en welke overzichten daarbij uit ParnasSys gebruikt kunnen worden. Ook heeft daarin een plek gekregen hoe de analyse van de opbrengsten bijdraagt aan de evaluatie van de groepsplannen en hoe de conclusies weer gedeeld worden op schoolniveau en bovenschools niveau. Op deze manier is straks elke (nieuwe) medewerker op de hoogte hoe binnen de scholengroep wordt gewerkt. Het gevaar van de uitwerkingen is dat dit gericht wordt op het managen van papieren. De opzet is erop gericht juist handvatten te bieden om juist op het niveau van mensen en manieren een kwaliteitsslag te gaan.
Placemat
In de experttrajecten
ParnasSys en opbrengsten en
ParnasSys en handelingsgericht werken wordt een placemat gebruikt met daarop de jaarkalender op schoolniveau. In dit maatwerktraject is die systematiek verder uitgewerkt. Binnen de scholengroep wordt dit nu inhoudelijk verder opgepakt en wordt de kwaliteitskalender als levend document gebruikt.
Reactie Kindwijs
‘Heerlijk, zo’n digitaal overzicht van alle kwaliteitsacties. Dit houdt ons bij de les en biedt inzicht en overzicht van leerkrachtniveau tot het niveau van het samenwerkingsverband. Driestar onderwijsadvies heeft veel materiaal beschikbaar waarmee onze acties zijn onderbouwd. Onze stichting kon deze naar eigen inzicht aanpassen om zo te komen tot een eigen versie van de kwaliteitskalender.’
Marleen Koppert, directeur Prins Johan Frisoschool Herkingen, onderdeel van stichting Kindwijs
Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met L.G. (Leon) van Dalen.