Adaptief toetsen en groeps- en schooloverzichten in ParnasSys 24 mei 2016

Toetstijd! Straks is het weer zo ver. Als je in het s(b)o werkt of op een school waar veel adaptief getoetst wordt, heb je vast weleens vragen over hoe je het beste toetsresultaten kunt invoeren en opvragen. Onderwijsadviseur Bert van der Mel legt het uit en beschrijft hoe je de betrouwbaarheid van de getoonde gegevens kunt bepalen.

We spreken van adaptief toetsen als een leerling een andere toets maakt dan die past bij het leerjaar waarin de leerling onderwijs volgt en het toetsmoment dat aan de orde is (M- of E-toets). Bijvoorbeeld: een leerling uit leerjaar 6 maakt straks in juni de E5, of een leerling uit leerjaar 6 maakt in juni de M6.

Ruwe scores invoeren

De ruwe scores van adaptieve toetsen kunnen in ParnasSys via Groep, maar ook via Leerling ingevoerd worden. Deze laatste noemen we de individuele invoer. Belangrijk is dan dat er op dat moment gekozen wordt voor ‘Ja’ bij de optie ‘Telt mee voor inspectie’. Dit is achteraf altijd aan te passen. 



Na afloop van de toetsperiode wil je een duidelijk overzicht van de resultaten. De groepskaart is het eerste scherm waar je zult kijken.

Overzichten opvragen

Je kunt ook overzichten opvragen op groeps- en schoolniveau. Belangrijk is dan dat je de juiste keuzes maakt bij ophalen/definiëren van jouw overzicht. Juist ook als er adaptief getoetst is luistert het nauw. Klik hier voor de meest recente versie van het ‘Stappenplan ophalen overzichten’.In de overzichten Groepsanalyse en Schoolanalyse zie je een sterretje (*) staan als er adaptief getoetst is. Dat sterretje staat bij het getal dat de gemiddelde vaardigheidsscore aanduidt. Want de leerlingen die adaptief getoetst zijn, halen immers ook een vaardigheidsscore en die is dan meegenomen in de gemiddelde vaardigheidsscore van de groep of het leerjaar.
In de kolom met de aantallen leerlingen (de ‘n’-kolom) staat dan bijvoorbeeld: 3*/27. Dat betekent dat er 27 leerlingen in die groep of dat leerjaar zitten (geteld op 1 oktober van dat schooljaar) en dat er 3 van die 27 een adaptieve toets hebben gemaakt.

Apart stappenplan voor s(b)o

Voor het s(b)o kloppen de aantallen (n) vaak niet en ziet het er heel ‘rood’ uit. Maar als je de scores invoert waarbij je hebt aangegeven ‘Telt mee voor inspectie’ , gaan de aantallen kloppen. Het blijft er dan nog steeds rood uitzien, maar dat zijn de kleurtjes van de niveaus; dus een D/E of niveauwaarde onder de 2,0. Al dat rode kun je negeren; plak er desnoods iets overheen. Maar aan de linkerkant staan dan wel de juiste gemiddelde vaardigheidssores. En daar kun je dan zien of er groei is of niet. Bij het overzicht Schoolanalyse, en dan met name de trendtabel van dit overzicht, kun je ook trends ontdekken tussen de verschillende schooljaar en leerjaren. Voor het s(b)o is daarom een apart stappenplan bijgevoegd.

Ontwikkelingsperspectief

Voor het s(b)o is er nog een tweede route om opbrengsten in kaart te brengen. Dat is de route van het ontwikkelingsperspectief. Als je voor alle leerlingen in ParnasSys een ontwikkelprognose instelt, uitgedrukt in een leerrendement (LR) waar je naar streeft, dan kun je een overzicht op groeps- of leerjaar- of schoolniveau opvragen met als titel Ontwikkelingsperspectiefanalyse’ (onder ‘niet-methodetoetsen leerling’). Zie vooral pagina 2 van dit document. In het overzicht zie je dan bijvoorbeeld drie dingen naast elkaar: niveau (bijvoorbeeld DLE), de ontwikkelprognose en het behaalde resultaat in LR. Hoe je dit overzicht ophaalt staat ook in het stappenplan voor het s(b)o.

In onze ParnasSys-academie hebben we voor het sbo een tweedaagse cursus opgenomen over deze materie of neem contact op met Bert van der Mel.

Meer nieuws