Rita, intern begeleider, merkt bij het analyseren van de leestoetsen dat veel kinderen van de groepen 3 en 4 niet of nauwelijks vooruit zijn gegaan met lezen. Rita en de leerkrachten van groep 3 en 4 gaan rond de tafel zitten om een plan te verzinnen om de zwakke lezers te helpen, maar waar begin je? Welke methode zet je in? Welke methode is haalbaar in de praktijk en effectief gebleken?
Vanmorgen is Driestar onderwijsadvies opnieuw Cedeo-erkend voor haar onderwijsadviesdienst. De Cedeo-erkenning is gebaseerd op klanttevredenheidsonderzoek. Tweejaarlijks vindt een uitgebreide audit plaats. Deze audit is in de achterliggende maanden steekproefsgewijs uitgevoerd onder tien scholen uit ons klantenbestand.
Ben je het overzicht wel eens even kwijt? Hebben jullie het gezamenlijk doel voor het vak Engels nog duidelijk? Zijn alle leerkrachten nog gemotiveerd om Engels te geven? Het kan je wel eens even duizelen, rond alle vakken die je binnen de basisschool geeft.
Ongeveer 200 onderbouwleerkrachten, ib’ers, teamleiders en directeuren bezochten op 31 jan. het symposium Het jonge kind. Vanwege het feit dat binnen 10 dagen het symposium vol was geboekt, was er ook de mogelijkheid om via een livestream het ochtendprogramma bij te wonen.
Een vraag die jij jezelf misschien al lang stelt, maar waar je nog niets mee hebt gedaan. ‘Zal ik dan toch een cursus Engels gaan doen, om mijn taalvaardigheid te verbeteren? Dat snappen wij helemaal. Naast de drukte op school, zijn er nog honderd-en-een andere dingen, die jouw aandacht vragen. Maar het kan zomaar zijn, dat je al langere tijd met de gedachte speelt, om aan je Engels te gaan werken. Welke redenen zouden er kunnen zijn om aan de slag te gaan?
Op donderdag 21 maart 2024 geeft Hartger Wassink de masterclass ‘Er zijn in dialoog’. Jij kunt deze bijwonen in Gouda en samen met deelnemers dineren. Wij vroegen aan Hartger of hij al iets over de masterclass kan vertellen. En waarom het interessant is om erbij te zijn.
De Nationale Voorleesdagen zijn weer begonnen. Van 24 januari tot en met 3 februari is voorlezen nog belangrijker dan op alle andere dagen van het jaar. Hopelijk weten alle ouders en leerkrachten hoe belangrijk voorlezen is. Wie dat weet, slaat het voorlezen nooit over. Minstens één verhaal per dag, dat hoort bij de opvoeding.
Jouw school werkt net als de andere PO-scholen in Nederland aan de implementatie van het burgerschapsonderwijs. Ben je tevreden met wat jullie inmiddels gedaan hebben? Waar zijn nog uitdagingen of kansen? Nogal wat scholen zijn enthousiast begonnen, maar voelen zich een beetje stuurloos. Doen we wel de goede dingen en doen we die ook goed? Misschien is het dan een idee om een burgerschapscoördinator aan te stellen.