Ons onderwijs is verjuft – wat doen we daaraan? 10 februari 2016 Door Jan Verburg

Het onderwijs is ‘verjuft’! Dat komt niet alleen omdat er vooral vrouwen voor de klas staan, maar ook omdat er vaak op een vrouwelijke manier wordt lesgegeven, zegt onderwijsadviseur Jan Verburg.

Vrouwelijk onderwijs: een voorbeeld

Wat vrouwelijk onderwijs is? Voordat je aan het werk gaat luisteren naar een heel uitgebreide instructie, bijvoorbeeld. “Kijk allemaal eens heel goed bovenaan bladzijde 30. Daar zien jullie een heel moeilijke som staan. Nou ja, moeilijk, ik denk dat het wel meevalt voor jullie, omdat ik zeker weet dat jullie die heus wel kunnen. Maar je moet natuurlijk wel heel goed nadenken. Kijk er maar eens goed naar. Oh, ik zie dat heel veel kinderen al hard aan het nadenken zijn. Wat fijn, dan weet je straks goed hoe deze som gaat. Als je klaar bent, doe dan je armen over elkaar, dan weet ik precies….”. Et cetera. Ofwel: eerst vertellen hoe je het hebt uitgerekend (“Pff, dat doe je toch gewoon in je hoofd!”, zegt Jelle) en dán pas werken (“Nee nee, nog niet beginnen, Jelle!” zegt de leerkracht).

Geen genoegen mee nemen

Het is opvallend dat jongens in binnen het basisonderwijs veel minder gemotiveerd zijn dan meisjes. In het speciaal basisonderwijs bestaat 90% (!) van de leerlingen uit jongens, en dat is opvallend. Het wordt tijd dat scholen daar geen genoegen meer mee nemen en aan de slag gaan hun aanpak meer geschikt te maken voor jongens. Onderzoek wijst uit dat meisjes geen nadelige gevolgen ervaren van een meer man-vriendelijke aanpak. De hersenen van meisjes zijn uitstekend in staat om zich aan te passen! 

Net als op zoveel andere scholen heerst er op onze scholen ook een echte vrouwensfeer. Onze school telt 'maar' drie mannelijke collega's waarvan er twee voor de groep staan. Onze klassen zijn daarentegen, uiteraard, wel gevuld met meiden én jongens. Nu is het juist die jongensgroep die veelal opvalt en waarvan wij als team zeiden: we moeten er 'iets' mee. Dat 'iets' heeft gestalte gekregen in het scholingstraject 'Lastige jongens' van Driestar onderwijsadvies. Een cursus voor vandaag en morgen, theorie en praktijk, precies wat we wilden.
 - Gwendy Burggraaf-van Bruchem, leerkracht groep 7

Lesgeven als een meester?

Maar juffen kunnen toch niet als een meester les gaan geven? Nee, dat klopt, maar er zijn wel een aantal mogelijkheden die minder ingewikkeld zijn dan op het eerste gezicht lijken. In Benthuizen is op de School met de Bijbel een proefproject gestart om te kijken waar deze kansen liggen. We keken bijvoorbeeld naar het aantal woorden dat wordt gebruikt om een opdracht te geven. Het bleek dat sommige opdrachten niet alleen drie keer met andere woorden worden herhaald, maar ook de oefentijd van kinderen wordt opgevuld met het ‘ondertitelen’ van de leerkracht! Soms nodig, maar als het een automatisme is geworden, is het goed om te kijken of het ook effectief is. 

Deze bijeenkomsten helpen mij om scherp te blijven op mijn functioneren. Hoe doe ik het, en waarom eigenlijk zo?
 - Aaltje Bij de Vaate-Bouman, leerkracht groep 4

Passend voor jongens

Minder praten? Wordt het onderwijs dan opeens meer ‘passend’ voor jongens? In Benthuizen ontdekten we dat er inderdaad nog meer is om aan te werken. Tijdens een aantal inspiratie-bijeenkomsten gingen we aan de slag in de groepen, maakten we opnames en bekeken deze met elkaar en gingen een aantal weken gericht aan de slag voor de klas. 

Het kijken bij elkaar in de groep (via film) is erg verrijkend.
 - Gerrie de Mik-Maasse, leerkracht groep 6


Benieuwd naar de resultaten? Of wil je weten wat je voor jouw school kunnen betekenen? Bel voor meer informatie naar onderwijsadviseur Jan Verburg op 0182-760576, of stuur hem een e-mail.