Ontdekkend leren voor peuters 2 december 2016

‘Waarom hebben spinnen zoveel poten?’ Peuters kunnen vragen stellen over van alles en nog wat. ‘Waar komt de wind vandaan?’ Peuters zijn van nature erg nieuwsgierig.

Hoe kun je kinderen helpen om te groeien in het ontdekken? Dit kan met 'ontdekkend leren'. 

Wat is ontdekkend leren?

Kort gezegd is ontdekkend leren een vorm van actief leren. Ontdekkend leren gaat uit van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Bij ontdekkend leren maken kinderen kennis met (zoveel mogelijk natuurlijke/toevallige) huis-, tuin- en keukenmaterialen.
 
Deze gaan ze onderzoeken, uitproberen, kijken wat ze er mee kunnen doen en er van kunnen maken. Daarbij doen ze voorspellingen: ‘Als …, dan …‘ en kijken ze of hun voorspellingen uitkomen. 

Denkvragen bij ontdekkend leren

Tijdens het ontdekken worden door de pedagogisch medewerker goede denkvragen gesteld, zodat kinderen uitgelokt worden om (academische) taal te gebruiken. Een voorbeeld van academische taal op het gebied van vergelijken is (bij een onderzoek naar een plastic zakje door deze in de wind te houden): ‘Deze zak gaat hoger dan… of deze zak is groter dan…’

Groeien in ontdekken

In de nieuwe cursus ‘Ontdekkend leren’ van Driestar onderwijsadvies leer je meer over deze vorm van leren. Onze geschoolde deskundigen geven aandacht aan onder andere:
  • Het belang van ontdekkend leren, de hersenontwikkeling, de stimulering van de creativiteit en de  nieuwsgierigheid van jonge kinderen.
  • Het ontdekken van activiteiten en de academische taal, het stellen van denk-stimulerende vragen, het grijpen van kansen, en interactievaardigheden.
  • Het verkennen van materiaal en de introductie van het speelgoedboek.
  • De  organisatie in de groep/plan van aanpak.
  • De  implementatie van ontdekkend leren.
Meer informatie over deze cursus vind je op deze pagina.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".