‘Waarom hebben spinnen zoveel poten?’ Peuters kunnen vragen stellen over van alles en nog wat. ‘Waar komt de wind vandaan?’ Peuters zijn van nature erg nieuwsgierig.
Hoe kun je kinderen helpen om te groeien in het ontdekken? Dit kan met 'ontdekkend leren'.
Wat is ontdekkend leren?
Kort gezegd is ontdekkend leren een vorm van actief leren. Ontdekkend leren gaat uit van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Bij ontdekkend leren maken kinderen kennis met (zoveel mogelijk natuurlijke/toevallige) huis-, tuin- en keukenmaterialen.
Deze gaan ze onderzoeken, uitproberen, kijken wat ze er mee kunnen doen en er van kunnen maken. Daarbij doen ze voorspellingen: ‘Als …, dan …‘ en kijken ze of hun voorspellingen uitkomen.
Denkvragen bij ontdekkend leren
Tijdens het ontdekken worden door de pedagogisch medewerker goede denkvragen gesteld, zodat kinderen uitgelokt worden om (academische) taal te gebruiken. Een voorbeeld van academische taal op het gebied van vergelijken is (bij een onderzoek naar een plastic zakje door deze in de wind te houden): ‘Deze zak gaat hoger dan… of deze zak is groter dan…’
Groeien in ontdekken
In de nieuwe cursus ‘Ontdekkend leren’ van Driestar onderwijsadvies leer je meer over deze vorm van leren. Onze geschoolde deskundigen geven aandacht aan onder andere:
- Het belang van ontdekkend leren, de hersenontwikkeling, de stimulering van de creativiteit en de nieuwsgierigheid van jonge kinderen.
- Het ontdekken van activiteiten en de academische taal, het stellen van denk-stimulerende vragen, het grijpen van kansen, en interactievaardigheden.
- Het verkennen van materiaal en de introductie van het speelgoedboek.
- De organisatie in de groep/plan van aanpak.
- De implementatie van ontdekkend leren.
Meer informatie over deze cursus vind je op
deze pagina.