Slimme peuters, ze zijn er. Belangrijk is dat pedagogisch medewerkers deze peuters ontdekken en de juiste begeleiding bieden. Tijdens onze netwerkbijeenkomst op 15 mei denken we graag hierover na met iedereen die betrokken is bij de coördinatie van de zorg in de doelgroep 0-4 jaar.
In september was Ineke Voorthuijzen, een van onze onderwijsadviseurs, in een peutergroep. Het was warm en de kinderen liepen op blote voeten. De onderwijsadviseur maakte een praatje met een jongetje van een jaar of drie. Ze bekeken elkaars handen en voeten en telden vingers en tenen. Steeds kwamen we uit op 5! Toen vroeg deze peuter: “Mevrouw, hoeveel is 4 keer 5?”
Wat een slimme vraag van deze peuter! Peuters die hun leeftijdsgenoten ver vooruit zijn, ze zijn er. Het is belangrijk dat pedagogisch medewerkers sensitief zijn en goed kunnen observeren. Dan ontdekken ze deze peuters en kunnen ze hun de juiste begeleiding bieden.
Netwerkbijeenkomst 15 mei
Over het thema ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’ willen we graag doorpraten met allen die betrokken zijn bij de coördinatie van de zorg in de doelgroep 0-4 jaar. Je wordt van harte uitgenodigd om naar onze netwerkbijeenkomst in Gouda te komen op 15 mei, van 9.30-12.00 uur.
Inhoud bijeenkomst
Tijdens deze netwerkbijeenkomst bespreken we waar we bij peuters op kunnen letten, hoe ouders signalen af kunnen geven en hoe we aan kunnen sluiten bij de ontwikkeling van de peuter met een ontwikkelingsvoorsprong. Voor kinderen met (hoog)begaafdheid is namelijk niet het etiket belangrijk, maar wel dat ze vroeg (h)erkend worden. Juist in de peuterleeftijd zijn al veel signalen op te pikken, maar ook in die fase ligt al het aanpassen van de peuter aan de groep op de loer.
Tijdens deze bijeenkomst informeert Martine Blonk, onderwijsadviseur en specialist hoogbegaafdheid, je vanuit de theorie over dit onderwerp. Tegelijk is er ook ruimte voor het delen van ervaringen als professionals onder elkaar. Van harte welkom!
Meer informatie en aanmelden
Klik hier als je meer informatie wilt en meld je aan.