Netwerkbijeenkomst ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’ 23 februari 2017

Slimme peuters, ze zijn er. Belangrijk is dat pedagogisch medewerkers deze peuters ontdekken en de juiste begeleiding bieden. Tijdens onze netwerkbijeenkomst op 15 mei denken we graag hierover na met iedereen die betrokken is bij de coördinatie van de zorg in de doelgroep 0-4 jaar.

In september was Ineke Voorthuijzen, een van onze onderwijsadviseurs,  in een peutergroep. Het was warm en de kinderen liepen op blote voeten. De onderwijsadviseur maakte een  praatje met een jongetje van een jaar of drie. Ze bekeken elkaars handen en voeten en telden vingers en tenen. Steeds kwamen we uit op 5! Toen vroeg deze peuter: “Mevrouw, hoeveel is 4 keer 5?” 

Wat een slimme vraag van deze peuter! Peuters die hun leeftijdsgenoten ver vooruit zijn, ze zijn er.  Het is belangrijk dat pedagogisch medewerkers sensitief zijn en goed kunnen observeren. Dan ontdekken ze deze peuters en kunnen ze hun de juiste begeleiding bieden.

Netwerkbijeenkomst 15 mei

Over het thema ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’ willen we graag doorpraten met allen die betrokken zijn bij de coördinatie van de zorg in de doelgroep 0-4 jaar. Je wordt van harte uitgenodigd om naar onze netwerkbijeenkomst in Gouda te komen op 15 mei, van 9.30-12.00 uur.

Inhoud bijeenkomst

Tijdens deze netwerkbijeenkomst bespreken we waar we bij peuters op kunnen letten, hoe ouders signalen af kunnen geven en hoe we aan kunnen sluiten bij de ontwikkeling van de peuter met een ontwikkelingsvoorsprong. Voor kinderen met (hoog)begaafdheid is namelijk niet het etiket belangrijk, maar wel dat ze vroeg (h)erkend worden. Juist in de peuterleeftijd zijn al veel signalen op te pikken, maar ook in die fase ligt al het aanpassen van de peuter aan de groep op de loer.
Tijdens deze bijeenkomst informeert Martine Blonk, onderwijsadviseur en specialist hoogbegaafdheid, je vanuit de theorie over dit onderwerp. Tegelijk is er ook ruimte voor het delen van ervaringen als professionals onder elkaar. Van harte welkom!

Meer informatie en aanmelden

Klik hier als je meer informatie wilt en meld je aan.
 

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.