Dyslexie en leesplezier 15 december 2016 Door Roeliene Krooneman-Prins, orthopedagoog

Orthopedagoog Roeliene Krooneman-Prins vertelt in haar blog hoe ze Sam, een jongen met dyslexie, aan het lezen kreeg. Met een leeskilometerkaart én de juiste boeken.

Een vrolijke en kletsgrage jongen, die Sam. Hij is net gestart met dyslexiebehandelingen en doet goed zijn best. Alleen lezen, dat is echt niet leuk. Om hem een beetje op gang te helpen, krijgt hij van mij een leeskilometerkaart om naast het hardop oefenen ook zacht voor zichzelf te gaan lezen. Sparen voor kaartjes, dat lijkt hem wel wat! Enthousiast vertelt hij dat hij ’s avonds naar de bieb zal gaan en daar een boek uit gaat zoeken. Ik ben blij dat hij het zo goed oppakt.
 
Maar een week later staat de teleurstelling op zijn gezicht geschreven. "Ik dacht: ik neem Snuf de hond, dat is echt een leuk boek. Maar het was veel te moeilijk! Ik ben al na één bladzijde gestopt en ik ben er helemaal klaar mee." Dat is een tegenvaller. En ik snap hem best, het is ook niet leuk om te merken dat het lezen helemaal niet lukt. Samen bespreken we wat hij zo moeilijk vindt aan dat boek en wat voor verhalen hij leuk vindt. Dat helpt. Ik maak een lijstje met boeken voor hem, waarmee hij opnieuw naar de bieb kan gaan. Via het schriftje vraag ik zijn moeder of zij hem wil helpen om in de bieb op zoek te gaan. En warempel, een paar weken later zie ik een vrolijke Sam die vertelt dat hij al één hoofdstuk gelezen heeft uit een nieuw boek van het lijstje. Leuk en véél gemakkelijker!
 
Als we aan het einde van de eerste behandelcyclus de toetsen gaan doen, heeft Sam het boek waar hij hardop uit oefent ondertussen uitgelezen. Spannend, die toetsen. Maar hij glundert als hij hoort dat hij veel meer woorden heeft gelezen en ook een stapje vooruit heeft gemaakt bij het verhaaltjeslezen. "Als ik geen boek had gelezen, en niet zo veel had geoefend, was dat nóóit gelukt", aldus een trotse Sam.

Heerlijk om te zien hoe deze jongen groeit en gemotiveerd raakt voor lezen, doordat hij het resultaat ziet van het oefenen én ontdekt dat lezen toch ook echt leuk kan zijn.

De naam Sam is gefingeerd.