Benut met ParnasSys de cruciale informatie van ouders 29 september 2016 Door Leon van Dalen

Geen verslag meer van het overdrachtsgesprek met de oude leerkracht, maar gebruikmaken van cruciale informatie van ouders die je opslaat in ParnasSys. Onderwijsadviseur Leon van Dalen vindt het tijd om de samenwerking met ouders te versterken.

Een nieuwe klas voor je neus. Als je geluk hebt zijn het tussen de 19 en 26 leerlingen, zoals de helft van de leerkrachten volgens staatssecretaris Dekker in de klas heeft. Heb je pech, dan heb je er meer! Hoe leer je al die unieke kinderen zo goed kennen dat je op hun persoonlijke behoeften kan aansluiten?

Oudervertelgesprekken

Op de meeste scholen is het gebruikelijk om aan het eind van een schooljaar een overdrachtsmoment waarop de ‘oude’ leerkracht samen met de nieuwe leerkracht de groep en de leerlingen bespreken. Van dit overleg wordt vaak een verslag gemaakt. Aan het begin van het nieuwe schooljaar worden er op veel scholen zogenaamde oudervertelgesprekken gepland. Ouders komen vertellen over hun kind. In sneltreinvaart komt er voor de leerkrachten veel nieuwe informatie voorbij over de leerlingen in hun groep. Aantekeningen worden later weer verwerkt in het leerlingvolgsysteem.
Al enige jaren maak ik dit als ouder mee. Ook heb ik als leerkracht aan de andere kant van de tafel gezeten. Als onderwijsadviseur kom ik deze gang van zaken nu ook op veel scholen tegen. Dat is mooi, maar naar mijn idee is het tijd voor een nieuwe stap. Het is tijd om de samenwerking tussen school en thuis te verbeteren en de informatie beter te delen.

Informatie in notitiecategorieën

Hoe dat zou kunnen? Leerkrachten houden cruciale informatie, bijvoorbeeld uit de gesprekken met ouders, vaak bij in de notitiecategorieën Stimulerende factoren, Belemmerende factoren en Onderwijsbehoeften. Deze informatie wordt op vaste momenten of naar aanleiding van gesprekken geüpdatet. Mijn stelling is dat deze informatie het verslag van het overdrachtsgesprek en het groepsoverzicht kan vervangen. En nog meer dan dat: die informatie delen met ouders kan het gesprek verrijken. Op die manier wordt het werk van de leerkracht verminderd en het werkt tegelijkertijd kwaliteitsverhogend. Want als ouders en leerkrachten goed samenwerken om de behoeften van een leerling goed in beeld te krijgen, kan er beter onderwijs gegeven worden. Een win-winsituatie dus!

Goed gesprek

Het actief inzage geven aan ouders vergt natuurlijk ook wat van de leerkrachten. De informatie zo noteren dat ouders/verzorgers dit begrijpen en het ook op de juiste waarde schatten, is een uitdaging. En vanzelfsprekend blijft een goed gesprek belangrijk! Mijn ideaal is dat voor de voorbereiding van deze oudervertelgesprekken ouders en leerkracht nadenken over wat het kind stimuleert, wat het kind belemmert en - daaruit voortvloeiend - wat het kind nodig heeft. Dat met elkaar delen en daarna vastleggen (en daarna bijvoorbeeld deze categorieën openstellen in het ouderportaal) bevordert de kennis bij de ouders en leerkracht waardoor het kind hopelijk beter gedijt op school.

Klik hier als je meer wilt weten over onze begeleiding rondom ouderbetrokkenheid en het ouderportaal in ParnasSys.