Begeleiding van zeer jonge kinderen met zorgen 3 november 2016 Door Laura Zwoferink

Het is nog vroeg in de morgen. Opgewekt stap ik de peuterspeelzaal binnen. Vandaag coaching van de pedagogisch medewerkers. Ik heb er zin in en ben benieuwd wat ze voor moois laten zien.

Bij binnenkomst merk ik direct de onrust. Bij het raam staat een hevig snikkend kind met haar handen op de ruit te bonzen. Ze lijkt ontroostbaar en het ziet er uit alsof de ruit kan breken door haar gebons. De andere kinderen kijken verschrikt en meewarig naar haar. Sommige kinderen huilen mee. De pedagogisch medewerkers zien er wat hulpeloos uit en kijken naar mij: “Wat nu?” Op deze manier kunnen ze niet beginnen met de activiteiten die ze gepland hadden. 

Handen te kort

Het huilen wordt steeds harder en het lijkt of de medewerkers geen van beiden weten wat ze moeten doen. Uiteindelijk neemt een van hen het hulpeloze meisje op schoot en weet ze haar te sussen. De hele morgen klampt het kind zich aan haar vast. Daardoor hebben de twee collega’s handen te kort voor alle kinderen in de groep. Omdat wij tussendoor ook met elkaar in gesprek gaan over de beste reactie op het gedrag van dit meisje, schiet de activiteit er bij in vandaag. Toch is dit voor de pedagogisch medewerkers een leerzaam moment. 

Hechting

In ons gesprek stellen we ons de vraag wat er hand kan zijn met dit meisje. Ze huilt nu al weken ontroostbaar. Hoe voelt zij zich? Weet ze waar ze naar toe moet als ze verdrietig is? Ik adviseer hen om zo snel mogelijk met de ouders in gesprek te gaan. Herkennen zij dit gedrag thuis? Hebben zij ervaringen met andere kinderen op deze leeftijd? Vindt hun dochter het fijn om naar de peuterspeelzaal te gaan?
Na afloop van de ochtend praat ik met een van de medewerkers nog wat na. Ze vraagt zich af of ze het meisje op de juiste wijze benadert. Het lijkt wel alsof er een serieus probleem aan haar gedrag ten grondslag ligt. Ze heeft wel eens van problemen met hechting gehoord. Zou het verdriet en het aanhankelijke gedrag van het kind daarop kunnen wijzen? Ze zou daar wel graag meer over willen weten. Hoe kun je al op jonge leeftijd afwijkend gedrag signaleren en daar goed mee omgaan? 

Vroegsignalering

Herken je de vragen van deze pedagogisch medewerker? Heb jij ook kinderen met zorgen in je groep en weet je niet altijd wat de beste manier is om te reageren? Je wilt er op tijd bij zijn als extra aandacht nodig is, maar hoe pak je dat aan? Hoe kun je het gesprek met de ouders aangaan? Op deze en andere vragen gaan we in tijdens de cursus vroegsignalering. Welkom om met ons mee te denken!