Leiderschap

G.J. (Gerben) Heldoorn

Manager onderwijsadvies

Telefoon:
0182-540369 0182-540369
LinkedIn:
Twitter:

Leiderschap is cruciaal. Zeker in het onderwijs, waar het niet gaat om zaken en papieren, maar om mensen en manieren. Maar wat is goed leiderschap? En hoe geven we daar handen en voeten aan? In het boek Onderwijs vraagt leiderschap! presenteren de auteurs acht aspecten als het repertoire voor goed leiderschap.

Leiderschap begint bij de persoon van de leider. Leiderschap richt zich op de plaats waar het primaire proces plaatsvindt: de interactie tussen de leerkracht en de leerling. De interactie op de andere niveaus, die tussen de leidinggevende en de leerkracht enerzijds en de bestuurder en de leidinggevende anderzijds, staan in dienst van het primaire proces: het geven van uitstekend onderwijs. Het is nodig dat mensen zich op alle niveaus afvragen of de leerlingen beter worden van hun werk, wat hun leiderschap bijdraagt aan goed onderwijs. Dat zorgt voor verbinding tussen de verschillende niveaus en voorkomt het ontstaan van eilandjes in de school.

Er bestaan veel opvattingen over wat (goed) leiderschap inhoudt. De auteurs beschrijven in het boek Onderwijs vraagt leiderschap! acht aspecten als het repertoire voor goed leiderschap in een school. Met behulp van deze acht aspecten doet de adviseur een praktische handreiking aan leiders (leerkrachten, leidinggevenden en bestuurders) in het onderwijs om (meer) werk te maken van goed leiderschap op school. Hoe geef je als leider leiding aan jezelf? Wat betekent dit voor de ander? Hoe zorg ik voor gespreid leiderschap? In het belang van degenen om wie het daar allemaal draait: de leerlingen!  

Graag praten we hier eens met je over door. Nodig ons gerust uit voor een afspraak!