Zo richt je een uitdagende speelleeromgeving in 29 mei 2017

In de themahoek is Isa bezig met het inpakken van een koffer. Samen met juf Esther bekijkt Isa wat ze mee moet nemen voor een vakantie. Juf Esther heeft een uitdagende speelleeromgeving gemaakt die haar peuters uitdaagt tot spel. Met deze drie tips lukt het jou ook.

In de groep van juf Esther is het thema ‘Op reis’. Aan de muur hangen vakantiefoto’s die de kinderen hebben meegebracht. De groep is helemaal in vakantiesfeer. Samen met de peuters is er gepraat over ‘op reis gaan’, er nagedacht over wat er in je koffers zit als je op reis gaat. Dit is op een groot vel papier gevisualiseerd met kleine tekeningetjes.
De huishoek is de start van de reis. Hier kunnen de peuters in de kledingbak kijken wat er in de koffer moet. Het papier met de tekeningetjes wordt er bij gehouden. Hebben we alles? Dan kan de reis beginnen. De reis gaat naar de ‘vakantiehoek’.  Hier staat een speeltentje, met een slaapmatje er in. Buiten de tent staat een klapstoeltje. De vakantie kan beginnen!

Tips

Zomaar een voorbeeld van een speel-leeromgeving die peuters uitdaagt tot spel. Hoe kun je die zelf maken?
  1. Kijk wat de mogelijkheden zijn in de ruimte die je hebt. Is er plek om beeldmateriaal aan de muren te hangen over het thema? Zijn er een of meerdere hoeken die je kunt gebruiken voor je thema? Bij ruimtegebrek kan je ook gebruikmaken van themadozen die tijdens het spelen tevoorschijn worden gehaald en naderhand weer opgeruimd worden.
  2. Onderzoek welke materialen passen bij het thema en geschikt zijn om in de hoeken te gebruiken. Echte en natuurlijke materialen spreken het meest tot de verbeelding van kinderen. Bovendien geven deze vaak de mogelijkheid om te ontdekken en tot nieuwe spelmogelijkheden te komen. Denk bijvoorbeeld aan lege verpakkingsmaterialen in een huishoek of verkleedkleren. Of natuurlijke materialen zoals takjes en bladeren/stenen in de zandtafel.
  3. Speel mee in de hoeken in de sfeer van het thema en passend bij de belevingswereld van de peuters. Door mee te spelen kan je peuters nieuwe handelingsmogelijkheden bieden. Let er wel op dat je meespeelt: je bent dan een deelnemer aan het spel en even geen juf …
Meer weten over hoe je uitdagende speelhoeken maakt? Kijk bij onze cursussen of neem contact op met Hetty Berkhout!

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.