ZIEN!vo goedgekeurd voor monitoring sociale veiligheid 13 december 2018

Scholen voor voortgezet onderwijs mogen vanaf het huidige schooljaar (2018-2019) de leerlingvragenlijst van ZIEN!vo gebruiken als monitoringsinstrument voor sociale veiligheid. De inspectie heeft daar toestemming voor gegeven. Dat is goed nieuws voor scholen die de lijst al gebruiken, en voor scholen die op zoek zijn naar een kwalitatief goede vragenlijst!

Ook voor scholen in het voortgezet onderwijs geldt de monitoringsplicht rond sociale veiligheid. Het welbevinden van de leerlingen, hun veiligheidsbeleving en de eventuele aantasting daarvan moeten jaarlijks in kaart worden gebracht. Daarvoor moet een vragenlijst gebruikt worden die betrouwbaar en valide is. Uit onderzoek dat we dit najaar hebben uitgevoerd, hebben we voor ZIEN!vo aangetoond dat dat zo is. De inspectie heeft het gebruik van dit instrument voor de monitoring daarom goedgekeurd.

Uitwisseling

In de loop van het schooljaar zal een mogelijkheid worden ontwikkeld om de benodigde gegevens automatisch vanuit ZIEN!vo aan te leveren aan de inspectie, als een school er toestemming voor geeft. Daarnaast zal er een overzicht worden ontwikkeld, waarmee scholen zelf ook op schoolniveau hun monitoringsgegevens kunnen inzien en gebruiken voor hun analyse. Scholen worden daarvan op de hoogte gebracht.

ZIEN!vo

ZIEN!vo is geschikt voor meer dan alleen de monitoring. Het instrument bevat verschillende vragenlijsten, voor de mentor, de leerling, een docent, de ouders/verzorgers en een lijst voor overige betrokkenen. Daarmee kun je voor een groep of een individuele leerling de onderwijsbehoeften in kaart brengen. De vragenlijst bevat vragen rond betrokkenheid en welbevinden (de graadmeters), sociaal gedrag en leren. De leerlingvragenlijst bevat ook vragen voor de cluster veiligheid, speciaal toegevoegd om de vragenlijst geschikt te maken voor de monitoring sociale veiligheid.
Concrete doelen en handelingssuggesties helpen je als docent en/of mentor om een leerling(en) gericht en planmatig te ondersteunen.

Meer informatie

Werk je nog niet met ZIEN!vo, maar heb je wel interesse in ZIEN!vo? Voor meer informatie verwijzen we je naar onze website.
 

Meer nieuws

    • Prijsvraag Taalpunt NL

      Leerlingen die met Taalpunt NL werken, opgelet! Dit jaar maken we een nieuwe, christelijke methode Nederlands (de opvolger van Taalpunt NL). We zoeken een naam voor de nieuwe methode. En daar hebben we jou voor nodig! Verzin jij de beste naam en win jij daarmee €25,-?

    • Extra afleveringen Driestarjournaal

      De veelbekeken reeks van Bijbelvertellingen in het Driestarjournaal stopt met Pinksteren. Volgende week zijn er nog een aantal extra afleveringen in samenwerking met Woord en Daad.

    • Aanpassing criteria voor vergoede dyslexiezorg

      Nu de leerlingen de helft van de tijd naar school gaan, betekent dit niet dat de ‘normale’ situatie van voor de sluiting van de scholen door de corona-maatregelen weer terug is. Als we de huidige criteria voor vergoede dyslexiezorg blijven hanteren, kan een leerling zeer waarschijnlijk niet aangemeld worden omdat het criterium ‘ernst’ niet voldoende kan worden onderbouwd. In dit bericht lees je hier meer over én een voorstel van Driestar educatief.

    • Verder met Engels: cursussen voor beginners en gevorderden

      Wil jij graag beter worden in Engels? Welk niveau je ook hebt, we hebben een cursus die aansluit bij jouw behoeften. Onze cursussen worden gegeven in Gouda en Amersfoort. Welke cursus past bij jou?

    • Ouderbetrokkenheid bij de dyslexiebehandeling

      Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van de begeleiding die dyslexiebehandelaren gaven aan ouders. De begeleiding vond plaats aan de hand van een kijkwijzer met aandachtspunten die in de literatuur als belangrijke elementen van de interactie tussen ouder en kind worden genoemd.