ZIEN! Leerling so/vso en groep 1-4 vernieuwd en samengevoegd 6 maart 2018

Een aangepaste versie van de ZIEN!-vragenlijsten voor de groepen 1-4 werd gebruikt binnen het (v)so. Deze vragenlijsten zijn nu samengevoegd tot één versie die geschikt is voor beide doelgroepen, met vernieuwde inhoud en een nieuwe naam. Voor het (v)so kan deze gebruikt worden voor de monitoring sociale veiligheid!

De wijzigingen hebben allereerst betrekking op de naam: deze is nu ZIEN! Leerling 1-16 Leer- en leefklimaat. De stellingen voor Veiligheidsbeleving zijn daar nog steeds in te vinden. De wijzigingen in de inhoud hebben vooral betrekking op de formulering. Deze is zo aangepast dat de stellingen geschikt zijn voor beide doelgroepen. Daarnaast zijn er een aantal stellingen toegevoegd, en bij Veiligheidsbeleving 4 stellingen verwijderd. Dit in navolging van de vragenlijst voor groep 5-8, waarvoor uit onderzoek bleek dat de vier overgebleven stellingen het beste Veiligheidsbeleving meten.
 
Ook de vragenlijst Sociale vaardigheden is vernieuwd. De documenten daarvoor zijn al beschikbaar, bij het invoeren van de resultaten in ParnasSys worden de wijzigingen zeer binnenkort doorgevoerd.

Monitoring

Een van de aanleidingen voor het aanpassen van de vragenlijsten is dat de vragenlijst Leer- en leefklimaat goedgekeurd is als monitoringsinstrument voor sociale veiligheid voor de doelgroep (v)so. De inspectie heeft hiervoor toestemming gegeven. Meer daarover lees je in dit artikel.

Hoe werkt het?

Zoals gebruikelijk in de lagere groepen en in het so/vso vullen de leerlingen de vragenlijsten op papier in. Alle benodigde documenten zijn aangepast en vind je zoals eerder ook het geval was onder ‘Informatief’ in het startscherm van ZIEN!. Ze staan nu onder het nieuwe kopje ‘ZIEN! Leerling 1-16 (so/vso en 1-4)’. Ook vind je daar de vernieuwde gebruikshandleiding bij deze vragenlijst! In deze handleiding vind je de precieze stappen hoe je als de resultaten in ParnasSys invoert en hoe je de overzichten opvraagt, maar ook een toelichting op hoe je de vragenlijst af kunt nemen.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.