Zeven tips om te differentiëren in het voortgezet onderwijs 14 september 2017

Het schooljaar is weer begonnen. Voor je zit weer een volle klas met misschien wel veel nieuwe leerlingen. Eén ding weet je zeker: ze leren niet allemaal op dezelfde manier. Wat betekent dat voor jouw les?

Spannend, maar vooral uitdagend, zo'n nieuwe klas. Want wat weet je van hen? Zijn ze goed in je vak, werken ze graag samen, vinden ze leren leuk, werken ze snel..? 

Elke leerling is verschillend

Er is één vraag waarbij je niet naar het antwoord hoeft te gissen en dat is of leerlingen allemaal op dezelfde manier leren. Het antwoord is nee. Leerlingen leren niet allemaal op dezelfde manier. Elke leerling is verschillend, ondanks het feit dat ze in klassen zitten met een bepaald niveau.

Andere benadering of didactiek

Wat betekent het dat elke leerling verschillend is? Als je bijvoorbeeld elke leerling dezelfde leerstof aanbiedt, zullen sommige leerlingen onvoldoende uitgedaagd worden. En als je de stof voor elke leerling op dezelfde manier overbrengt, zul je sommige leerlingen niet bereiken. Zij hebben behoefte aan een andere benadering of didactiek.

Zeven tips

Een docent die verschillende leerlingen wil bereiken en wil laten leren, doet er dus goed aan in te spelen op de verschillen tussen leerlingen. Maar hoe differentieer je en motiveer je leerlingen? Hieronder een aantal tips.
  1. Differentieer bewust; niet omdat het moet, maar omdat het een meerwaarde heeft voor leerlingen.
  2. Begin klein, experimenteer, deel je ervaringen met collega’s en evalueer (ook met leerlingen).
  3. Zorg voor een rijke leeromgeving met  verschillende ondersteunende materialen (zoals kaarten, instructievideo’s en digitale tools).
  4.  Laat differentiatie en motivatie een gespreksonderwerp zijn in je sectie/vakgroep.
  5. Indien de leerstof het toelaat: laat leerlingen experimenteren en onderzoeken.
  6. Besteed aandacht aan de waarde en het nut van de leerstof.
  7. En misschien wel de belangrijkste: Geef de leerling het vertrouwen en de overtuiging dat hij de leertaak tot een goed einde kan brengen.
 Driestar onderwijsadvies kan je helpen bij het differentiëren in je les. Bekijk voor ons cursusaanbod en de mogelijkheden voor persoonlijke begeleiding op de pagina Didactiek.

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.