Het voeren van kindgesprekken wordt een belangrijker onderdeel op de jaarkalender van scholen. Gebruik je ZIEN!, dan kun je de resultaten daarvan goed gebruiken als leidraad van je gesprek. Ter ondersteuning van deze gesprekken zijn er, naast gesprekslijnen, praatplaten ontworpen. Wat zijn dat, en hoe zet je die platen in?
De praatplaten zijn ontwikkeld aan de hand van de categorieën en stellingen van de leerlingvragenlijsten. Als leerkracht observeer je het gedrag van de leerling, maar de leerling vult vanuit de beleving de lijst in. Het is daarom goed om na te gaan wat kenmerken zijn van bepaald gedrag, hoe zie je dat én hoe beleef je dat? Door een gesprek kun je een laag dieper kijken en kom je steeds meer te weten van een leerling.
Er zit meer in dan je denkt!
Elk ZIEN!-aspect uit de leerlingvragenlijst is verwerkt in een praatplaat. Neem bijvoorbeeld het aspect Ruimte nemen; dat bestaat uit contact maken met anderen en je mening geven of ideeën uitvoeren. Welke persoon op de plaat laat dit gedrag zien? En hoe beleeft deze persoon dit? Juist... door naar de groep toe te rennen. Dat is de jongen met rugnummer 2.
Maar zie je hoe de andere jongen zijn eigen zaken regelt en kiest wat hij zelf wil? Hij heeft nu even geen zin in een potje voetbal.
Zo zijn er praatplaten bij alle categorieën. In de scholingen kunnen de onderwijsadviseurs toelichten hoe je deze platen in kunt zetten.
Zoals je in de bovenstaande afbeeldingen ziet, zijn er van sommige praatplaten verschillende versies. Zo is er van de praatplaat bij Ruimte nemen een versie waarin alleen het aspect initiatieven nemen gekleurd is, en een versie waarin juist alleen het aspect eigen keuzes maken gekleurd is. Dit helpt om de betekenis nog beter weer te geven.
Gezamenlijke taal
Om aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden te kunnen werken, is het belangrijk dat je als leerkracht
dezelfde taal spreekt als je leerling. De praatplaten kunnen je helpen om de dimensies van ZIEN! uit te leggen. Samen kom je verder!
Je zou zelf een keuze kunnen maken welk onderdeel je gaat bespreken, maar je kan ook de leerling daarbij betrekken en samen een of meerdere praatplaten kiezen.
Verantwoordelijkheid
De platen beelden gewenst gedrag uit. De vraag aan de leerling is dan: hoeveel van dit gedrag laat je zien? En wanneer? Bij een lage score herkent de leerling zich misschien niet in de persoon op de plaat. Dat is een mooie aanleiding om samen na te denken over waar de leerling nu staat en waar hij of zij naartoe zou willen. Dat kun je verwerken in een plan. Door de leerling te betrekken bij het maken van een plan wordt de verantwoordelijkheid gestimuleerd. Dat zorgt voor een beter resultaat.
Ook vaardig worden?
Zou je ook graag waardevolle kindgesprekken willen voeren en daarbij de mogelijkheden van ZIEN! optimaal benutten? Onze onderwijsadviseurs verzorgen graag een scholing rond dit thema! De praatplaten komen daarbij uitgebreid aan bod. Je leest er meer over op onze
website.