Word jij een dyslexiespecialist 2.0? 9 juli 2019

Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?

De vragen die in deze casus gesteld worden zijn voor jou als intern begeleider of taalcoördinator vast herkenbaar. Er wordt steeds meer expertise gevraagd van scholen rondom het verminderen van lees- en spellingproblemen.

Onderwijs en dyslexiezorg

Onlangs gaf de inspectie voor onderwijs een rapport uit over de toename van het aantal dyslexieverklaringen. In dat rapport stonden verschillende belangrijke aanbevelingen. Eén daarvan is een betere implementatie van de drie zorgniveaus uit het protocol leesproblemen en dyslexie. Het continuüm van zorg is rondom dyslexiezorg op scholen een heel belangrijke leidraad. Verwacht wordt dat bij een leerkracht kennis aanwezig is en dat de dyslexiespecialist op overstijgend niveau mee kan denken. Dit vraagt een verdiepingsslag van de kennis rondom lees- en spellingonderwijs en dyslexie.

Dyslexiespecialist 2.0

In de cursus dyslexiespecialist 2.0 maak je deze verdiepingsslag. Het continuüm van zorg vormt een belangrijk uitgangspunt in onze cursus. In vijf avonden wordt je kennis verdiept en verbreed. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
  1. Dyslexieonderzoek, diagnose en psycho-educatie
  2. Dyslexie en comorbiditeit, meertaligheid en hoogbegaafdheid
  3. Inhoud van de behandelingen en monitoring na afronding dyslexiebehandelingen
  4. Ontwikkelingsperspectief opstellen, regelgeven en ICT-hulpmiddelen
  5. Hoe coach je een (startende) leerkracht rondom dyslexie? Bespreken casuïstiek.
Als afronding van de cursus wordt een take home tentamen gemaakt, zodat je kennis up to date is.

Korting op cursus

Ben jij intern begeleider, zorgcoördinator, dyslexiecoördinator of taalcoördinator en is je interesse gewekt? In het najaar van 2019 start de cursus tot dyslexiespecialist. Na het afronden van deze cursus weet je alles rondom bovenstaande thema’s en nog meer. Informatie over de inhoud van de cursus en de data is te vinden op onze website. Na het afronden van de cursus ontvang je een certificaat en mag je jezelf dyslexiespecialist 2.0 van de school noemen.

Schrijf je in voor 6 september en krijg 50 euro korting!  
 

Meer nieuws

    • Prijsvraag Taalpunt NL

      Leerlingen die met Taalpunt NL werken, opgelet! Dit jaar maken we een nieuwe, christelijke methode Nederlands (de opvolger van Taalpunt NL). We zoeken een naam voor de nieuwe methode. En daar hebben we jou voor nodig! Verzin jij de beste naam en win jij daarmee €25,-?

    • Extra afleveringen Driestarjournaal

      De veelbekeken reeks van Bijbelvertellingen in het Driestarjournaal stopt met Pinksteren. Volgende week zijn er nog een aantal extra afleveringen in samenwerking met Woord en Daad.

    • Aanpassing criteria voor vergoede dyslexiezorg

      Nu de leerlingen de helft van de tijd naar school gaan, betekent dit niet dat de ‘normale’ situatie van voor de sluiting van de scholen door de corona-maatregelen weer terug is. Als we de huidige criteria voor vergoede dyslexiezorg blijven hanteren, kan een leerling zeer waarschijnlijk niet aangemeld worden omdat het criterium ‘ernst’ niet voldoende kan worden onderbouwd. In dit bericht lees je hier meer over én een voorstel van Driestar educatief.

    • Verder met Engels: cursussen voor beginners en gevorderden

      Wil jij graag beter worden in Engels? Welk niveau je ook hebt, we hebben een cursus die aansluit bij jouw behoeften. Onze cursussen worden gegeven in Gouda en Amersfoort. Welke cursus past bij jou?

    • Ouderbetrokkenheid bij de dyslexiebehandeling

      Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van de begeleiding die dyslexiebehandelaren gaven aan ouders. De begeleiding vond plaats aan de hand van een kijkwijzer met aandachtspunten die in de literatuur als belangrijke elementen van de interactie tussen ouder en kind worden genoemd.