Word jij een dyslexiespecialist 2.0? 9 juli 2019

Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?

De vragen die in deze casus gesteld worden zijn voor jou als intern begeleider of taalcoördinator vast herkenbaar. Er wordt steeds meer expertise gevraagd van scholen rondom het verminderen van lees- en spellingproblemen.

Onderwijs en dyslexiezorg

Onlangs gaf de inspectie voor onderwijs een rapport uit over de toename van het aantal dyslexieverklaringen. In dat rapport stonden verschillende belangrijke aanbevelingen. Eén daarvan is een betere implementatie van de drie zorgniveaus uit het protocol leesproblemen en dyslexie. Het continuüm van zorg is rondom dyslexiezorg op scholen een heel belangrijke leidraad. Verwacht wordt dat bij een leerkracht kennis aanwezig is en dat de dyslexiespecialist op overstijgend niveau mee kan denken. Dit vraagt een verdiepingsslag van de kennis rondom lees- en spellingonderwijs en dyslexie.

Dyslexiespecialist 2.0

In de cursus dyslexiespecialist 2.0 maak je deze verdiepingsslag. Het continuüm van zorg vormt een belangrijk uitgangspunt in onze cursus. In vijf avonden wordt je kennis verdiept en verbreed. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
  1. Dyslexieonderzoek, diagnose en psycho-educatie
  2. Dyslexie en comorbiditeit, meertaligheid en hoogbegaafdheid
  3. Inhoud van de behandelingen en monitoring na afronding dyslexiebehandelingen
  4. Ontwikkelingsperspectief opstellen, regelgeven en ICT-hulpmiddelen
  5. Hoe coach je een (startende) leerkracht rondom dyslexie? Bespreken casuïstiek.
Als afronding van de cursus wordt een take home tentamen gemaakt, zodat je kennis up to date is.

Korting op cursus

Ben jij intern begeleider, zorgcoördinator, dyslexiecoördinator of taalcoördinator en is je interesse gewekt? In het najaar van 2019 start de cursus tot dyslexiespecialist. Na het afronden van deze cursus weet je alles rondom bovenstaande thema’s en nog meer. Informatie over de inhoud van de cursus en de data is te vinden op onze website. Na het afronden van de cursus ontvang je een certificaat en mag je jezelf dyslexiespecialist 2.0 van de school noemen.

Schrijf je in voor 6 september en krijg 50 euro korting!  
 

Meer nieuws

    • Zomersluiting Driestar educatief

      Tussen 22 juli en 16 augustus vieren wij zomervakantie en zijn onze locaties gesloten. Vanaf 19 augustus zijn we weer open en bereikbaar.

    • Benoeming Dirk Verweij manager onderwijsadvies

      Het college van bestuur en de raad van toezicht van Driestar educatief benoemt per 1 oktober 2019 de heer D.C. (Dirk) Verweij als manager onderwijsadvies. We zijn blij en dankbaar dat we een nieuwe manager hebben gevonden in de vacature die ontstaat door het vertrek van Gerben Heldoorn.

    • Traject Groepsleerkracht onderbouw start november 2019

      De start van het traject Groepsleerkracht onderbouw vmbo-basis/kader is verzet van september naar november 2019. Heb jij een pabodiploma en geef je les aan onderbouw vmbo-basis/kader of ben je van plan om in deze sector te gaan werken? Meld je dan nog aan voor 10 oktober 2019!

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL

      Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.