Weet jij welke concrete begeleidingsmogelijkheden er zijn voor een leerling bij wie dyslexie is vastgesteld en ben je bekend met het protocolboek lees- en spellingproblemen? Weet je hoe het zit met preventieve maatregelen die op jouw school genomen kunnen worden om lees- en spellingproblemen te voorkomen?
Bovenstaande punten hebben alles te maken met de mate waarin een school dyslexievriendelijk is. Dr. Kees Vernooy, onderwijskundige en lector emeritus effectief taal- en leesonderwijs, is overtuigd dat ieder kind kan leren lezen en spellen, maar dat veel afhangt van de manier waarop onderwijs wordt gegeven.
Vanuit de wetenschap zijn er veel inzichten, maar dat is voor scholen vaak moeilijk toepasbaar. Vernooy moedigt aan om vanuit de huidige kennis op knelpunten in het lees- en spellingonderwijs te reageren. Uiteindelijk is het gemakkelijker om bij een jong kind de lees- en spellingvaardigheden te ‘repareren’ dan om datzelfde te doen bij een kind dat al jarenlang problemen heeft.
Checklist om dyslexievriendelijke school te worden
Binnen onze onderwijsadviesdienst zijn wetenschappelijke inzichten rond dyslexie vertaald naar praktische criteria. Dit is uitgemond in een checklist die scholen helpt om in kaart te brengen hoe dyslexievriendelijk de school is.
Wij raden aan om deze lijst met criteria langs de werkwijze van jouw school te leggen. Mocht je ontdekken dat er op jouw school nog winst te behalen valt, dan kun je de cursus Dyslexia Friendly School volgen. Na het afronden van deze cursus mag jouw school zich dyslexievriendelijk noemen en bent je ervan verzekerd dat de doorgaande lijn rondom dyslexiezorg bij jou op school meer gewaarborgd wordt.
Meer informatie
Lees hier meer over de
cursus Dyslexia Friendly school. Wil je meer weten over dyslexie en onze aanpak, neem eens een kijkje op onze
pagina dyslexie of neem contact op met de onderwijsadviseur.
>> Download hier de checklist (pdf)