Word een dyslexievriendelijke school met deze checklist! 14 november 2017

Weet jij welke concrete begeleidingsmogelijkheden er zijn voor een leerling bij wie dyslexie is vastgesteld en ben je bekend met het protocolboek lees- en spellingproblemen? Weet je hoe het zit met preventieve maatregelen die op jouw school genomen kunnen worden om lees- en spellingproblemen te voorkomen?

Bovenstaande punten hebben alles te maken met de mate waarin een school dyslexievriendelijk is. Dr. Kees Vernooy, onderwijskundige en lector emeritus effectief taal- en leesonderwijs, is overtuigd dat ieder kind kan leren lezen en spellen, maar dat veel afhangt van de manier waarop onderwijs wordt gegeven.
Vanuit de wetenschap zijn er veel inzichten, maar dat is voor scholen vaak moeilijk toepasbaar. Vernooy moedigt aan om vanuit de huidige kennis op knelpunten in het lees- en spellingonderwijs te reageren. Uiteindelijk is het gemakkelijker om bij een jong kind de lees- en spellingvaardigheden te ‘repareren’ dan om datzelfde te doen bij een kind dat al jarenlang problemen heeft.

Checklist om dyslexievriendelijke school te worden

Binnen onze onderwijsadviesdienst  zijn wetenschappelijke inzichten rond dyslexie vertaald naar praktische criteria. Dit is uitgemond in een checklist die scholen helpt om in kaart te brengen hoe dyslexievriendelijk de school is.
Wij raden aan om deze lijst met criteria langs de werkwijze van jouw school te leggen. Mocht je ontdekken dat er op  jouw school nog winst te behalen valt, dan kun je de cursus Dyslexia Friendly School volgen. Na het afronden van deze cursus mag jouw school zich dyslexievriendelijk noemen en bent je ervan verzekerd dat de doorgaande lijn rondom dyslexiezorg bij jou op school meer gewaarborgd wordt. 

Meer informatie

Lees hier meer over de cursus Dyslexia Friendly school. Wil je meer weten over dyslexie en onze aanpak, neem eens een kijkje op onze pagina dyslexie of neem contact op met de onderwijsadviseur.

>> Download hier de checklist (pdf)
 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.