Word een dyslexievriendelijke school met deze checklist! 14 november 2017

Weet jij welke concrete begeleidingsmogelijkheden er zijn voor een leerling bij wie dyslexie is vastgesteld en ben je bekend met het protocolboek lees- en spellingproblemen? Weet je hoe het zit met preventieve maatregelen die op jouw school genomen kunnen worden om lees- en spellingproblemen te voorkomen?

Bovenstaande punten hebben alles te maken met de mate waarin een school dyslexievriendelijk is. Dr. Kees Vernooy, onderwijskundige en lector emeritus effectief taal- en leesonderwijs, is overtuigd dat ieder kind kan leren lezen en spellen, maar dat veel afhangt van de manier waarop onderwijs wordt gegeven.
Vanuit de wetenschap zijn er veel inzichten, maar dat is voor scholen vaak moeilijk toepasbaar. Vernooy moedigt aan om vanuit de huidige kennis op knelpunten in het lees- en spellingonderwijs te reageren. Uiteindelijk is het gemakkelijker om bij een jong kind de lees- en spellingvaardigheden te ‘repareren’ dan om datzelfde te doen bij een kind dat al jarenlang problemen heeft.

Checklist om dyslexievriendelijke school te worden

Binnen onze onderwijsadviesdienst  zijn wetenschappelijke inzichten rond dyslexie vertaald naar praktische criteria. Dit is uitgemond in een checklist die scholen helpt om in kaart te brengen hoe dyslexievriendelijk de school is.
Wij raden aan om deze lijst met criteria langs de werkwijze van jouw school te leggen. Mocht je ontdekken dat er op  jouw school nog winst te behalen valt, dan kun je de cursus Dyslexia Friendly School volgen. Na het afronden van deze cursus mag jouw school zich dyslexievriendelijk noemen en bent je ervan verzekerd dat de doorgaande lijn rondom dyslexiezorg bij jou op school meer gewaarborgd wordt. 

Meer informatie

Lees hier meer over de cursus Dyslexia Friendly school. Wil je meer weten over dyslexie en onze aanpak, neem eens een kijkje op onze pagina dyslexie of neem contact op met de onderwijsadviseur.

>> Download hier de checklist (pdf)
 

Meer nieuws

    • Aan de slag met programmeren

      Besteed je al aandacht aan de 21e eeuwse vaardigheden? Daarbij hoort ook basiskennis van programmeren. Dat klinkt leuk, maar is meteen ook een uitdaging: hoe kun je daar aan werken? In de module leerlijnen in ParnasSys zijn nu twee leerlijnen beschikbaar die je daar heel concreet bij helpen.

    • Tips voor de invulling van zorgniveau 2 en 3 bij dyslexie

      De algemene leidraad van het Masterplan Dyslexie herzien en aangescherpt. Wij nemen je mee in de belangrijkste punten met betrekking tot zorgniveau 2 en 3.

    • Leer je leerlingen omgaan met geld

      Het doel van de 'week van het geld' is leerlingen te leren omgaan met geld

    • VIDEO: mannelijke studenten van Driestar hogeschool overmeesteren basisschool in Scherpenzeel

      Pabostudenten van het Men Only-team van Driestar hogeschool ‘overmeesterden’ vandaag basisschool De Wittenberg in Scherpenzeel. Ze deden mee aan een landelijke actie van pabo’s waarmee aandacht wordt gevraagd voor het tekort aan meesters in het onderwijs. Bekijk de video!

    • ZIEN! en monitoring sociale veiligheid op het ZML

      Voor sommige kinderen in het so/vso zijn de bestaande leerlingvragenlijsten te talig en abstract. Je leest hier meer over de speciale versies die voor hen zijn ontwikkeld én over de pilot waarmee je aan de monitoringsplicht voor sociale veiligheid kunt voldoen.