Word cultuurcoördinator op jouw basisschool 19 juni 2019

Misschien organiseer je al veel op je eigen school rond kunst- en cultuuronderwijs. Of je geniet gewoon van de cultuurprojecten die je voor je eigen klas opzet, maar je wilt ook je collega’s enthousiast maken voor mooi onderwijs rond cultuur. Wil jij deze rol oppakken binnen jouw school en actief dingen in gang zetten? Volg de cursus Interne Cultuurcoördinator!

Vanaf komend jaar is het mogelijk om deze cursus bij Driestar onderwijsadvies te volgen. Als je op een basisschool lesgeeft en enthousiast bent om de kinderen binnen je eigen school met cultuur in aanraking te brengen, is deze cursus heel verrijkend. In zeven bijeenkomsten houd je je bezig met het opzetten en schrijven van een cultuurplan dat goed aansluit bij de identiteit van je eigen school. Ook werk je aan je eigen professionele ontwikkeling; je denkt er over na hoe je draagvlak voor cultuuronderwijs binnen je team kunt creëren, welke taakverdeling handig is en welke vaardigheden van belang zijn om je werk als cultuurcoördinator goed te doen.

Kracht

Een van de grote krachten van cultuuronderwijs is dat je collega’s daarin uit de verf kunnen komen, net zo goed als dat kinderen op een verfrissende manier zichzelf en anderen leren kennen. Je ontdekt zowel bij je collega’s als bij de kinderen elementen, die in de gewone dagelijkse lessen niet zo zichtbaar worden. Dat stille kind dat opeens het podium op durft, om een kleine solo te zingen. Het onverholen respect van haar klasgenoten. Die collega die opbloeit als hij in zijn klas met boeken en literatuur aan de slag gaat, zijn ogen glinsteren als hij vertelt hoe zijn leerlingen bezig zijn met verhalen schrijven. Of die kleuterjuf die zomaar een Syrische glasblazer haar les binnenhaalde. Dagen later vertellen de kleuters nog over hoe hij met vuur bezig was en wat hij maakte.

Spanningsveld

Bij Driestar onderwijsadvies merken we dat (toekomstige) cultuurcoördinatoren het zowel leuk als lastig vinden om binnen het christelijk-reformatorisch onderwijs de juiste plek aan cultuuronderwijs te geven. Wat bied je aan, waar neem je kinderen mee naartoe, welke mensen haal je de school binnen? Hoe verantwoord je keuzes op dit gebied naar je team en naar ouders? Ook deze vragen bespreken we met elkaar. Het cultuurplan, dat je in deze cursus voor je school schrijft, kan daarin een hele praktische eerste stap vormen.
 
>> Klik hier voor meer informatie over de cursus Interne Cultuurcoördinator en schrijf je in!
 
Ben je ICC’er in je school of geïnteresseerd in het geven van kunst- en cultuuronderwijs? Meld je dan hier aan voor het platform Kunst en Kids op LinkedIn. Via dit platform willen we met elkaar het cultuurvuurtje warm houden. We delen culturele snacks en inspirerende voorbeelden die je motiveren om kunst en cultuur een blijvende plek in je onderwijs te geven. 

Meer nieuws

    • Zomersluiting Driestar educatief

      Tussen 22 juli en 16 augustus vieren wij zomervakantie en zijn onze locaties gesloten. Vanaf 19 augustus zijn we weer open en bereikbaar.

    • Benoeming Dirk Verweij manager onderwijsadvies

      Het college van bestuur en de raad van toezicht van Driestar educatief benoemt per 1 oktober 2019 de heer D.C. (Dirk) Verweij als manager onderwijsadvies. We zijn blij en dankbaar dat we een nieuwe manager hebben gevonden in de vacature die ontstaat door het vertrek van Gerben Heldoorn.

    • Traject Groepsleerkracht onderbouw start november 2019

      De start van het traject Groepsleerkracht onderbouw vmbo-basis/kader is verzet van september naar november 2019. Heb jij een pabodiploma en geef je les aan onderbouw vmbo-basis/kader of ben je van plan om in deze sector te gaan werken? Meld je dan nog aan voor 10 oktober 2019!

    • De eenjarige post-hbo-ib-opleiding start weer in september!

      Ben jij ib'er en zou je eigenlijk wel meer willen groeien in je rol? Denk er deze zomervakantie dan eens goed over na of onze eenjarige post-hbo-opleiding voor ib'ers niet wat voor jou is.

    • Terugblik symposium 25 jaar TaalpuntNL

      Op maandag 24 juni vierden we met auteurs, docenten en belangstellenden 25 jaar TaalpuntNL: de methode Nederlands voor het christelijk voortgezet onderwijs. De naam TaalpuntNL bestaat overigens nog geen 25 jaar; in 1994 werd 'Fundamentaal' ontwikkeld op basis van de geamendeerde kerndoelen. Bij de herziening in 2005 kreeg de methode haar huidige naam.