Webinars burgerschapsonderwijs van start 4 maart 2021

Het was een bont gezelschap dat zich via Teams aansloot bij het webinar Introductie burgerschapsonderwijs. Collega’s uit primair en voortgezet onderwijs, directeuren en teamleiders, leraren en ib-ers. Allemaal staan ze voor de taak om het burgerschapsonderwijs in hun school een boost te geven.

Met elkaar verkenden we de achtergrond, de aanloop en de inhoud van de nieuwe wet Verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen in het funderend onderwijs. We vormden ons een beeld van de inhoud van burgerschapsonderwijs en we dachten na over de implementatie ervan. Natuurlijk reflecteerden we ook op de vraag in hoeverre de nieuwe wetgeving bedreigend is voor het christelijk-reformatorisch onderwijs, of juist kansen biedt. In ieder geval was de conclusie dat burgerschapsonderwijs (opgevat als onderdeel van de brede vormingsopdracht) raakt aan de kern van het christelijk onderwijs: De vorming van mensen tot verantwoordelijke personen, die verlangen om voor God, de ander en in deze wereld hun taak en roeping uit te oefenen. 

Inschrijven nog mogelijk

Dit webinar Introductie burgerschapsonderwijs wordt herhaald op dinsdagavond 6 april 2021 om 19.30 De webinar wordt dan verzorgd door Hanna de Jong-Markus. Inschrijven kan via deze link.

In april staan er ook twee vervolgwebinars gepland. Implementatie van burgerschapsonderwijs is immers meer dan het schrijven van een visiedocument en een overzicht van wat er in de school gebeurt. Die implementatie lukt alleen als het hele team in beweging komt. Daarover praten we in de webinar: Burgerschapsonderwijs: hoe doe ik dat met mijn team? In dit webinar gaat het meer om de veranderkundige kant van dit implementatieproces. De bijeenkomsten vinden plaats op woensdagmiddag 14 en maandagavond 19 april 2021 en worden verzorgd door Wim van den Bosch. Je kunt je via deze link aanmelden.  

Voor meer informatie over de vraag wat Driestar onderwijsadvies voor jouw school kan betekenen bij de vragen rond burgerschapsonderwijs kun je contact opnemen met Henk Vermeulen, regisseur Identiteit & Vorming

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.