Wat is mediawijs opvoeden? 7 maart 2017

Mark (3) protesteert luidkeels in de kinderstoel. Hij vindt dat hij lang genoeg heeft gewacht tot hij zijn boterham krijgt. Door zijn protest worden ook de andere kinderen in de groep onrustig. Omdat pedagogisch medewerker Yvon tijdens het brood smeren geen tijd heeft om Mark individuele  aandacht te geven, besluit ze een filmpje aan te zetten. Yvon weet zeker dat ze het komende kwartier niet meer naar Mark en de andere peuters hoeft om te kijken. Dit geeft haar de ruimte om de maaltijd goed voor te bereiden.

Een goede beslissing van Yvon? Of vooral een gemakkelijke oplossing? Het vormgeven van de mediaopvoeding van peuters en kleuters in de praktijk van alledag stelt ons voor nogal wat vragen. Wat is mediawijs als het gaat om de situatie die hierboven beschreven staat? Is het belangrijk dat Mark spelenderwijs kennismaakt met media-apparaten? Of verstoort het zijn ontwikkeling juist? Ook binnen peuterspeelzalen en kinderdagverblijven spelen deze vragen een rol. Peuters gaan beginnend nadenken over hun eigen gedrag. De ontwikkeling van het geweten gaat van start. Bij deze ontwikkelingen is de aanwezigheid van sturende opvoeders essentieel. Ze mogen voorbeeldgedrag vertonen en voorspelbaar zijn in hun optreden. Past het gebruik van media daarbij en zo ja, hoe?

Onderzoek wijst uit dat apps op de tablet een positief effect op de ontwikkeling van kinderen kunnen hebben. Maar het ontwikkelen in de echte werkelijkheid blijft het belangrijkst. De groei van jonge hersenen wordt namelijk bevorderd door interactie met de echte wereld via alle zintuigen en via interactie met andere mensen. Mediagebruik is op het gebied van interactie en gebruik van alle zintuigen (nog) te beperkt om hierin een grote rol te spelen. Tot zes jaar is het daarom belangrijk dat kinderen matig gebruik maken van media. Maar wat is matig en hoe baken je de mediatijd af in een druk gezinsleven?

Opvoedhandreiking voor ouders en opvoeders

Vragen te over als het gaat over de mediaopvoeding van het jonge kind. Om ouders en opvoeders hierin te ondersteunen zijn er bij Driestar onderwijsadvies vier opvoedhandreikingen verschenen. De eerste handreiking gaat over media en kinderen van nul tot vijf jaar, de andere handreikingen zijn bedoeld voor de opvoeding van oudere kinderen en jongeren. De dikke en informatieve brochures zijn tot stand gekomen vanuit lectoraatsonderzoek, wetenschappelijke artikelen en praktijkkennis. Zij geven ouders en opvoeders houvast om een verantwoorde, Bijbelse mediaopvoeding vorm te geven. Benieuwd naar de inhoud van het boekje? Klik hier om de brochure voor het Jonge Kind meteen te bestellen.
 
Vanwege de grote belangstelling voor dit thema worden vanuit Driestar onderwijsadvies ook op maat gemaakte scholingen en ouderavonden georganiseerd. Wil je meer weten, neem contact op met Henrieke van Dam.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.