Mark (3) protesteert luidkeels in de kinderstoel. Hij vindt dat hij lang genoeg heeft gewacht tot hij zijn boterham krijgt. Door zijn protest worden ook de andere kinderen in de groep onrustig. Omdat pedagogisch medewerker Yvon tijdens het brood smeren geen tijd heeft om Mark individuele aandacht te geven, besluit ze een filmpje aan te zetten. Yvon weet zeker dat ze het komende kwartier niet meer naar Mark en de andere peuters hoeft om te kijken. Dit geeft haar de ruimte om de maaltijd goed voor te bereiden.
Een goede beslissing van Yvon? Of vooral een gemakkelijke oplossing? Het vormgeven van de mediaopvoeding van peuters en kleuters in de praktijk van alledag stelt ons voor nogal wat vragen. Wat is mediawijs als het gaat om de situatie die hierboven beschreven staat? Is het belangrijk dat Mark spelenderwijs kennismaakt met media-apparaten? Of verstoort het zijn ontwikkeling juist? Ook binnen peuterspeelzalen en kinderdagverblijven spelen deze vragen een rol. Peuters gaan beginnend nadenken over hun eigen gedrag. De ontwikkeling van het geweten gaat van start. Bij deze ontwikkelingen is de aanwezigheid van sturende opvoeders essentieel. Ze mogen voorbeeldgedrag vertonen en voorspelbaar zijn in hun optreden. Past het gebruik van media daarbij en zo ja, hoe?
Onderzoek wijst uit dat apps op de tablet een positief effect op de ontwikkeling van kinderen kunnen hebben. Maar het ontwikkelen in de echte werkelijkheid blijft het belangrijkst. De groei van jonge hersenen wordt namelijk bevorderd door interactie met de echte wereld via alle zintuigen en via interactie met andere mensen. Mediagebruik is op het gebied van interactie en gebruik van alle zintuigen (nog) te beperkt om hierin een grote rol te spelen. Tot zes jaar is het daarom belangrijk dat kinderen matig gebruik maken van media. Maar wat is matig en hoe baken je de mediatijd af in een druk gezinsleven?
Opvoedhandreiking voor ouders en opvoeders
Vragen te over als het gaat over de mediaopvoeding van het jonge kind. Om ouders en opvoeders hierin te ondersteunen zijn er bij Driestar onderwijsadvies vier opvoedhandreikingen verschenen. De eerste handreiking gaat over media en kinderen van nul tot vijf jaar, de andere handreikingen zijn bedoeld voor de opvoeding van oudere kinderen en jongeren. De dikke en informatieve brochures zijn tot stand gekomen vanuit lectoraatsonderzoek, wetenschappelijke artikelen en praktijkkennis. Zij geven ouders en opvoeders houvast om een verantwoorde, Bijbelse mediaopvoeding vorm te geven. Benieuwd naar de inhoud van het boekje?
Klik hier om de brochure voor het Jonge Kind meteen te bestellen.
Vanwege de grote belangstelling voor dit thema worden vanuit Driestar onderwijsadvies ook op maat gemaakte scholingen en ouderavonden georganiseerd. Wil je meer weten, neem contact op met
Henrieke van Dam.